mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Den sista föreläsningen...

Kategori: Böcker

av Randy Pausch



"Tid är allt du har.
Och en dag kanske du upptäcker att du har mindre tid än du tror."
Randy Pausch

Med bara några månader kvar att leva höll universitetsprofessorn
Randy Pausch sin sista föreläsning.
Men istället för att prata om sin hemska sjukdom valde han att inför
400 personer inta scenen med tio armhävningar.

Föreläsningen blev en succé, den lades ut på internet och snart hade
miljontals människor världen över sett den.
Randys inspirerande och rörande livshistoria blev upptakten till denna bok.
Men han förde en kamp mot klockan.
För att hinna skriva boken utnyttjade han sin dagliga cykeltur till att prata
på telefon med sin medförfattare som antecknade allt.

Den sista föreläsningen kom ut i USA i april 2008 och knappt tre månader
senare förlorade Pausch kampen mot cancern.
Boken är en kärleksförklaring till barndomsdrömmarna, föräldrarna och vännerna,
och inte minst en hyllning till hans älskade familj.
Också när sorgen finns närvarande är Randy Pausch, trots sin diagnos,
en evig optimist och rådgivare.

Randy Pausch delar med sig av sin humor, livsglädje, sorg och intelligens.
En bok för alla som vill läsa om livets stora frågor.

Randy Pausch (1960-2008) professor i datavetenskap vid Carnegie Mellon University.
Medförfattaren Jeffrey Zaslow skriver i Wall Street Journal och närvarade själv vid Pauschs föreläsning.

Betyget blir 3 av 5 möjliga, lite väl "amerikansk" för att helt tilltala mig...

Kommentarer

  • Ragnvi på jobbet... säger:

    Morning! Himlans fint i din blogg nu!

    Boken har jag inte läst...sorglig men tänkvärd antar jag.

    Just ja...det var ju du som önskade en Vän-hängare! Jag fick ju två såna av lilla Faster!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-08-26 | 09:12:48
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Helena säger:

    Åh så höstfint du har det här.=)

    Jag läser en trist Grisham.

    Har så svårt att lägga bort en bok som jag påbörjat även om jag inte gillar den.

    Dumt egentligen när det finns så mycket bra att läsa.

    Jag har en Joyce Carol Oates som ligger och väntar på mig.....hon är en favorit.

    Kram!

    2010-08-26 | 09:34:59
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • Erica Pettersson | HOBBYFOTOGRAF säger:

    Svar: Tack! Vad roligt att du gillar bilderna :D Jag gillar också den sista. Tycker ljuset i den är så härligt.

    Vad roligt att du trivs med designen :D



    Hoppas att du får en trevlig dag!

    2010-08-26 | 09:50:29
    Bloggadress: http://pitetjej.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: