mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Julförberedelser i det...

Kategori: Sån är jag..

lugna tempot...

Inte alls mycket som jag ska fixa till julbordet,
vi är ju fyra familjer som delar på "bördan"...
(mina döttrar, min mamma, och så jag, och egentligen Snusmumriken,
men han får väl ta på sig att köpa julölen...
Vi blir 11 personer på julafton och blir 13 st på julaftonskvällen då ena
mågens föräldrar också kommer)

På min att-göra-lista står som vanligt,
• tjocka revbensspjäll
(ska först kokas med rotfrukter, och sedan grillas med bl a chili)
• köttbullar (receptet innehåller bl a ansjovis och skånsk senap, riktiga julköttbullar)
senap(klart)
• godis (ska jag och barnbarnen tillverka dagen före julafton, medan deras föräldrar fixar det sista)
• rödbetssallad (köper färdig, Rydbergs orginal, den är ju godast...)
• inlagd gurka (recept nedan)
• inköp av läsk, värmeljus, russin och mandel

Vad jag gör för förberedelser just nu?

Skriver inköpslistor...

Någonstans måste man ju börja  ;-)


Sigrids inlagda gurka

Rör ihop, tills sockret löses upp:
½ sharlottenlök finhackad
2 msk 24% ättika
2 dl strösocker
½ tsk salt
1 msk gula senapsfrön
Lägg till sist i 7 hg skivad gurka
(ej för tunna skivor)



Kommentarer

  • mammakero säger:

    Iår är vi bara familjen, dvs 4 personer. Ev kommer även älsta dotterns fästman någon dag, men hans mamma fyller år på juldagen, så vi blir nog själva.

    Dessutom ska vi inte äta julmat. Vi äter något vi gillar allihop istället. Det är så lugnt och skönt, så vi kommer nog att gå på midnattsmässan.

    2010-12-12 | 18:47:58
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Carina säger:

    I år blir julen ovanligt lugn för vår del. Blir hemma hos min mamma också kommer syrran med pojkvän lite senare på kvällen. Malin & Philip åkte ju till Thailand i fredags och kommer hem i januari. Tomt men jag längtar till julen, bara att få vara tillsammans och mysa med god mat, inget stress alls alltså. Kram Carina

    2010-12-12 | 19:48:31
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/

Kommentera inlägget här: