mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Snabbare än hämtmat...

Kategori: Mat & Dryck

(och om jag får säga det själv, - godare också...)
blev lite av Cajsa Wargs filosofi till söndagsmiddag,
- man tager vad man haver...

Lade en klick creme bonjour
(med pepparsmak) på lövbiffskivor,
stekte de ihopvikta paketen av kött i en klick smör,
och kryddade med lite svartpeppar och flingsalt.

Under tiden stektes kantareller i en gjutjärnsgryta,
där tillsatte jag sedan matlagninggrädde och ädelost.
(svampen frös jag i höstas, utan att förvälla eller steka. Smakar som nyplockad)
Köttet fick puttra med lite i såsen, medan klyftpotatisen bakades i ugnen.

Tillbehör, en rejäl klick av den nykokta vinbärsgélen...

Hade lite ont om fräscha grönsaker hemma,
men det kompenserade jag genom att ta ett glas rött vin...
(och det mina vänner, tillhör verkligen ovanligheterna,
men boxen stod redan öppnad i skafferiet sedan jag var på julbord 
för några veckor sedan...  )

Allt som allt, från att skala potatisen till dukat bord, tog det ca 30 minuter.

Och sååå jäkla gott blev det!

Bäst av allt, det räcker även till måndagsmiddag  ;-)






När svampen börjar tina bildas lite iskristaller, men det påverkar inte smak eller utseendet...

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Å, det såg gott ut!

    Själv har jag inte ens orkat tänka på mat än i dag... kanske dags att ta tag i det?

    2010-12-12 | 15:45:46
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Vad spännande det har jag aldrig testat att frysa hela.. tur man redan var mätt... det där såg onekligen fantastiskt gott ut! Mums!

    2010-12-12 | 17:13:09
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Linda säger:

    Men mums... sån mat skulle jag kunnat tänka mig. Visste inte att man kan frysa svamp utan att förvälla den först?!

    2010-12-12 | 17:27:37
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • mammakero säger:

    Jag trodde att man var tvungen att förvälla svampen innan frysen...

    Idag blev vi bjudna på mat! Skönt!

    2010-12-12 | 18:39:14
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här: