mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Jakten på en mördare...

Kategori: Böcker

av Tobias Barkman

 



Per-Åke Åkesson är nyutnämnd kriminalchef i ett svenskt polisdistrikt som inte drabbats av ett spaningsmord på tio år. Då försvinner en 17-årig flicka från en gård ute på landet. Åkesson och hans utredare dras in i en våg av mord som huvudsakligen drabbar kvinnor. Samtidigt har polisen misslyckats med att lösa morden på Helén Nilsson och Jannica Ekblad.
Jakten på en mördare är en reportagebok om en av Sveriges skickligaste mordspanare under en viktig epok i svensk polishistoria. I boken skildras svenskt polisarbete så som det ser ut i verkligheten. Hur fungerar polisens tipshantering och samarbetet över myndighetsgränserna? Hur löser polisen spaningsmord? Och vad händer när medborgarna känner att polisen sviker? Via Per-Åke Åkesson, polisen som löste Helén och Jannica fallen, får vi uppleva en verklig mördarjakt inifrån.

Det är en sorglig berättelse om sorgliga män, - för det är bara män som det är fråga om i den här boken.
Den kallas för ett repotage, men känns minst lika mycket som en deckare.

Som just deckare är det en bra bok, men eftersom man vet att det inte alls är fiktion blir jag illa till mods och känner obehag även efter långt efter att jag läst ut boken. Ungefär som om jag tjyvläst något, som om jag gottat mig i sexmord, elände och skvaller... Känner mig förvirrad!
Att Helens och Jannicas mördare, Ulf Olsson, nyligen tog sitt liv gör läsandet ännu mer skamfyllt och  makabert.

Kommentarer

  • Annica säger:

    Härligt att kunna hjälpa till! Helt ok att länka.

    Jag log när du skrev att jag inte skulle ta ut mig. Förstår inte vad du menar! ;-) Men jag ska försöka att inte göra det den här gången.

    Förstår inte varför apotekspersonalen ska lägga sig i vad man äter för tabletter. De har väl ingen aning om vad man har för problem?! Det räcker väl med att man måste kämpa för att bli trodd för sin läkare?

    Vila nu lite idag. Inga långprommenader!

    KRAM!!!

    2010-02-18 | 08:34:18
    Bloggadress: http://afroditeskrypin.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Verkar ju bra... ett tips jag tar åt mig.



    Kram o ha en fin dag!

    2010-02-18 | 09:52:52
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • ejmis säger:

    Den boken ligger i min läshög =)



    Ang "Älskarinnorna" så har jag ju fuskat och sett säsong 2 redan ;)

    Måste kolla om säsong 3 är på gång!!

    2010-02-18 | 15:59:05
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här: