mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

En RIKTIG HJÄLTE!!!!

Kategori: Bäst just nu



Normal text Stor text Extra stor text

Maria hyllas som hjälte

Räddade en 4-årig
pojke från misshandel

Maria Lundin, 28, stoppade misshandeln av en 4-årig pojke.

Nu hyllas hon som en hjälte – och jämförs med Lisbeth Salander.

– Jag tycker det är självklart att man hjälper till, säger en förvånad Maria.

Aftonbladet rapporterade i dag om Maria Lundin, som såg en pappa slå sin 4-åriga son på ett tunnelbanetåg i Stockholm.

Maria sa till pappan att sluta slå pojken. När pappan svarade att han slår sin son och fru hur mycket han vill brottade Maria ner honom och ringde polisen.

Startade Facebook-grupp

Hennes handlande lovordades av Olof Risberg på Rädda Barnen, och flera läsare hörde av sig till Aftonbladet med hyllningar för det civilkurage hon visat. En privatperson startade Facebook-gruppen "Vi som tycker att Maria Lundin som stoppade misshandeln är en hjälte", och redan vid åttatiden på fredagskvällen hade den över 1 600 medlemmar.

– Wow, det hade jag inte en aning om. Det är svårt att förstå men jag tycker självklart att det är kul med positiv respons och att folk uppskattar det lilla man kan göra i vardagen, säger Maria.

Jämförs med Lisbeth Salander

Hon har även blivit omskriven i Norge där tidingen Verdens Gang jämför henne med Lisbeth Salander, den tuffa tjejen i Stieg Larssons Milleniumserie.

– Mina kompisar sa att jag var lik henne långt innan jag visste vem hon var. Mina kunder har också sagt det, men jag är trevligare än Lisbeth, säger Maria.

Pappan dömdes till fyra månaders fängelse och ska betala ett skadestånd på 12 000 kronor till sonen.

Ur dagens nätupplaga av Aftonbladet

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Jag läste också det... det är vad man skulle vilja att alla hade mod att göra!

    2010-01-29 | 21:55:41
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/

Kommentera inlägget här: