mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Kanske jag ändå inte...

Kategori: Heminredning

är ute och cyklar (totalt) ändå...

Läste i Aftonsbladets Hemmabilaga en fråga som kunde varit skriven av mig...
(ofta känner jag mig lite personlighetskluven just när det gäller inredningen, det är lite 50-tal,
lite shabby och danskt... Rörigt med andra ord...)

Frågan till stylisten Helena Aro ställdes istället av signaturen Veronica
som tyckte hon inte hittade sin heminredningsstil.
Hemmet kändes bara som ett hoppkok av modernt, danskt, antikt och "personligt"...

Svaret blev, och nu citerar jag;

Jag tycker du ska satsa på en svart/vit bas i ditt hem,
då är det lättare att "börja om".
Varför inte svarta golv, vita väggar, stora industriinspirerande lampor som
utropstecken i inredningen, antingen i stål eller lackade i någon stark färg.
Skapa en tavelvägg med svarta ramar, en gammal 50-tals skänk i teak för
att bryta den strama stilen.
Udda pinnstolar, träfärgade eller kanske slitna i olika patina, runt ett stilrent
vitt köksbord?
Låt sovrummet vara lugnt, kanske en sittpall istället för sängbord och hängande
lampor istället för klassiska väggspottar.
Satsa på varma toner som beige och brunt i råa naturmaterial som exempelvis
linne för att skapa en varm atmosfär i sovrummet.
 
Slut på citat...

Då ska vi se hur mormormu har det i sitt bås...

Svart/vit bas √
(fast inga svarta golv, parkett, linoleummatta och - JAAA, svart klinkers...)
Lackerade lampor i starka färger √ (åtminstone 1 st...)
Tavelvägg med svarta ramar √
50-tals sideboard i teak √
(dessutom danskt... Pluspoäng?!)
Udda stolar √ (både och, runt matbordet är de enhetliga...)
Vitt köksbord (nej, matbordet i v-rummet är av ek, och det i köket är perstorp...)
Pall istället för nattygsbord √ (eller, egentligen gammal stol som tillverkats av min farfar...)
Beige och brunt i sovrummet √
Hängande lampor istället för spottar
(icke, men det lät ju snyggt, så kanske...)

Men sen då?! Jag har mycket i grönt och plommon, kuddar, filtar etc...

OCH alla pryttlar?! VAR ska jag göra av dom?!
(det är ju dom som visar att man lever, det är minnen, gåvor och annat...)

Bara inse fakta, mitt hem kommer aldrig vinna några stilpoäng, men man får väl
trivas ändåååå!!!
Och fortfarande funderar jag på en
1:a, om det skulle bli någon ledig i det här huset...
Har första tjing hos hyresvärden!


Nu mognar frukterna på mitt citrusträd...

Kommentarer

  • Ragnvi säger:

    Morning! Så du har utmanat mig läser jag här nedan...hm...tycker varje dag är en utmaning! Bloggar gör jag ganska ofta, långa inlägg blir det så utmaningen får ingå i dom...

    Trönö...fniss...du vet...det finns ett litet skrutthus till salu där!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-11-03 | 06:55:16
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Erika säger:

    Jag håller mer än gärna kontakten med dig under bloggpausen. Vilket fint Citrusträd du har, det måste har några år på nacken.



    Kram och en önskan om en riktigt bra dag för din del.

    2010-11-03 | 10:02:21
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • Åsa säger:

    Det låter ju absolut som att du har koll! (Trodde inget annat heller)

    Håller med dig där om prylar... det är ju det som gör hemmet levande och att det blir just ett hem och inte ett anonymt hotellrum.

    Var inne i ett (annat) nyrenoverat badrum häromdan, och de enda personliga sakerna som syntes var två handdukar, en duschcreme och en hårfön på en krok. Alltså ingen matta eller nåt. Visst hotellbadrum är snygga, men jag skulle inte vilja ha ett hemma!!

    2010-11-03 | 10:12:38
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Trolda säger:

    Säger som Åsa här ovan - du har absolut koll! :) Tycker du har ett mycket trivsamt hem och god smak. Sen får man ju känna sig för vad som passar och vad man VILL ha framme - utan att följa inredningsmodet slaviskt. Jag har en hel del ganska så "fula" saker, som ger den där brytningen och som gör det personligt... Det ÄR kul med saker, och det ÄR kul att bli påmind om historien kring dem. =D



    Trolda - kramar =D

    2010-11-03 | 10:23:12
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Annika säger:

    Tycker att det viktigaste i ett hem är att man trivs..Inte att det ska vara som alla inredningsbloggar/tidningar. Jag har ett evigt hopkok hemma och jag älskar det...Ingen ikea-standard för mig inte ;)

    Jag är också så att jag älskar alla möjliga inredningsstilar. Framförallt vitt, men har kommit på mig med att det egentligen är mer jag med massa accentfärger :)



    Kram

    2010-11-03 | 12:14:03
    Bloggadress: http://amittilivet.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Efter att ha sett bilder hemifrån dej, så ser jag att du inte behöver inredningshjälp och att du visst har en snygg stil! Det är just dina "pryttlar" och blommor som är pricken över ditt inrednings-I, så att säja!

    2010-11-03 | 12:17:21
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Linda säger:

    Alltså lite lagom med prylar måste man ju ha.. så det syns vem som bor där.



    Vad fint med egna citrusfrukter. Det har jag aldrig lyckats med.

    2010-11-03 | 12:29:49
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu

Kommentera inlägget här: