mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Veckovägningen...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

och mötet på Viktväktarna missade jag tyvärr den här veckan...
(ska inte bli någon vana, - resultatet blir bättre om man närvarar)!

Enligt vågen här hemma har jag iallafall tappat ytterligare
ca 1 kg under veckan!

Jag tycker det går väldigt enkelt att följa programmet.
Får ju äta av precis allt!
Bara inte obegränsat...
Det gör det enkelt även när man t ex är bortbjuden.

De 29 ProPoints jag ska äta varje dag räcker mycket bra.
Och de extra 49/v jag kan använda för t ex fest eller vardagslyx,
har jag knappt rört alls under de här veckorna...

Eftersom "riktig" mat kostar minst ProPoints,
- och håller mig mätt längst,
gör det sig själv att jag prioriterar just mat...
Kyckling och lax t ex är bra och Pointsbilligt,
grönsaker och rotfrukter kostar inga Points alls,
så det kan jag flunsa ordentligt med.
Frukt är fritt i "lagoma" mängder, ca 3/dag.
Godis, kakor och glass kostar däremot många Points,
och gör att jag helst avstår.

Känns som en metod jag kan leva med!
Efter att fått en uppfattning om vad normalstora
portioner är behöver jag heller inte hålla på att väga
och mäta maten.
Det är så himla enkelt egentligen!

Och mitt stora sötsug har försvunnit!


Första veckan - 0,4
Andra veckan - 2,3
Tredje veckan
(prel) - 1,0

Kommentarer

  • Linda säger:

    Shit... det där går ju som på räls. jag blir grön av avund.

    2010-10-14 | 08:35:42
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Erika säger:

    Godmorgon!



    Styrkan jag tar nu är 10mg och det startade jag också med. Om det nu finns så man slipper dela varför skrev inte läkaren ut det, kan man undra. När jag var på apoteket visade hon mig hur jag skulle hålla tabletten för att på så vis få delningen någotsånär jämn.



    Nu ska jag ta 1,5 i två veckor, därefter 1 tablett tills den kuren är slut. När jag blev sjuk i början på Augusti i år så tappade jag fullständigt matlusten, och det gjorde mig bedrövad eftersom jag tillhör den kategorin människor där kilona bara rinner av för det minsta lilla, men cortisonet satte verkligen fart på matlusten, trodde jag skulle äta ihjäl mig till slut. Så sett gör det inget, men det har en tendens att sätta sig på lite fel ställen i denna åldern.



    Jag kan stå ut med vad som helst för det har jag gjort sedan allt startade, men muskelryckningarna är ett rent helvete.



    Jag som har ett stort intresse av att vara ute i naturen och fotografera blir så ledsen över att jag inte kan tar kameran och bara gå ut när jag känner för det. Men det kanske kommer bättre tider, det är det som håller mig uppe just nu.



    Kram och en bra Torsdag önskar jag dig.

    2010-10-14 | 10:37:00
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • Trolda säger:

    Åh sådan härlig läsning - duktiga du!!! =D och så skönt med ett minskat "sötsug" - då kommer det verkligen gå som en dans =D



    Trolda - kramar =D

    2010-10-14 | 11:38:07
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Bra jobbat!

    Och jag tror nog som du, att VV är en bra metod, och det kan man ju hålla och fårtsätta med efter nådd målvikt.

    Bara det att den inte passar mig... jag får typ ätstörningar och tänker bara på mat, vad jag skal äta nästa mål, i morgon o.s.v...

    2010-10-14 | 12:35:46
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Du, den där salladen såg vansinnigt god ut! För att inte tala om hur god den lät!!

    Sötsug har jag nästan aldrig, men min akilleshäl ligger på salt... Det är heller inte särskilt bra...

    Vad duktig du är som klarar dej med "den tillåtna basmaten" utan att använda propoints! Det verkar ju gå som hejsan din viktminskning!

    2010-10-14 | 17:44:55
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Nina Lindh säger:

    Härligt att sötsuget försvunnit, för jag tror att sötsug är en stor bov.

    2010-10-14 | 19:36:40
    Bloggadress: http://ninalindh.blogspot.com
  • ejmis säger:

    Bravo!!!

    2010-10-14 | 21:38:56
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här: