mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Dödgrävarens dotter...

Kategori: Böcker

av Joyce Carol



I slutet av 30-talet anländer den tyskjudiska familjen Schwart till USA,
på flykt undan nazisterna.
Det enda arbete som fadern, tidigare matematiklärare, erbjuds är som
dödgrävare och kyrkogårdsvaktmästare.
Den bräckliga familjen förföljs och hånas i staden där de slår sig ner och
allt slutar i en våldsam tragedi.
Sextonåriga Rebecca, dödgrävarens dotter, lämnar hemmet,
får arbete som hotellstäderska och hamnar snart i ett äktenskap med en
misshandlande man.
Tillsammans med sin lille son flyr hon, byter identitet och hela tiden med
den begåvade sonens bästa för ögonen tar hon sig fram genom efterkrigstidens Amerika.

Dödgrävarens dotter är tillägnad Joyce Carol Oates farmor och denna storslagna,
djupt gripande episka roman om en utsatt kvinnas sökande efter en ny identitet
och hennes kamp för ett bättre liv bygger delvis på farmoderns dramatiska levnadsöde.
Oates farmor Blanche betydde mycket för henne -
det var hon som en gång gav henne "Alice i Underlandet",
hon som köpte en skrivmaskin till tonåriga Joyce och uppmuntrade henne att skriva.
Boken har fått lysande recensioner och nominerats till National Book Critics Circle Award.

Boken skildrar en familjs hemska historia,
och jag blir rent ut sagt lite äcklad av skildringarna, - och de vidriga personligheterna!
Inte ens huvudpersonen framstår som speciellt trevlig och minst av allt fräsch...
Betyget blir 3,5 av 5 möjliga

Kommentarer

  • Helena säger:

    Jag gillar Oates men den har jag inte läst.

    Har precis läst ut en jättebra bok....Norrlands svårmod av Therese Söderlind.

    Låter lite tung men den var lättläst,spännande och man blir berörd.

    Jag har den som pocket om du vill läsa den.



    Skulle gärna vilja prova den där mirakelskrapan och se om det kan vara något för mig.

    Jag kan kanske göra det när du hämtar korten om jag gör fönstret redo.

    Ha en skön kväll min vän!

    Kram

    2011-04-25 | 15:42:46
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • maria säger:

    Boktips är alltid välkommet :)

    Tackar jag inte nej till...



    må så gott

    kramar

    2011-04-25 | 16:49:16
    Bloggadress: http://www.forsnetblogg.se/Maria
  • soffie säger:

    den låter ju superbra ,lägger till den i min vill läsa lista har läst nån annan av den författaren å den va med bra,

    kram

    2011-04-25 | 21:02:13
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Den här boken började jag läsa för något år sedan, men kom faktiskt inte igenom den. Det är inte ofta det händer men ibland så... Kanske ska jag försöka igen, men nja jag vet inte riktigt. Är den värd det? Du vet ju ungefär vad jag gillar för böcker, tror jag. Kram

    2011-04-25 | 22:46:04
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: