mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Kriget är slut...

Kategori: Böcker

av Morgan Alling



När Morgan Alling skildrade sin tuffa barndom i radioprogrammet Sommar
år 2009 blev gensvaret enormt.
Kanske för att ingen hade anat att den glada, spexande, populära skådespelaren
hade en annan sida.
Att det bakom skratten även fanns en stor sorg.

Under sina första fyra år bodde Morgan och hans lillebror Stefan tillsammans
med sin ensamstående alkoholiserade mor.
Vardagen var fylld av supande, slagsmål och flyttar mellan olika lägenheter.
Men mamman älskade ändå sina söner och försökte ta hand om dem så gott hon kunde.
Och Morgan hittade på allehanda bus och upptåg som gjorde honom till hjälte både
hos kompisarna och fyllgubbarna.

Men till slut tappade mamman kontrollen över festandet, förlorade jobbet och blev
inlagd på behandlingshem.
Morgan och hans lillebror hamnade på barnhem,
men trots mammans alla löften kom hon aldrig och hämtade dem.
Istället skildes bröderna åt och skickades från fosterfamilj till fosterfamilj.

Morgan tycktes förutbestämd för ett liv med missbruk och misär.
Räddningen kom i form av en kärleksfull fosterpappa som vågade ställa krav,
och teatern som blev Morgans nya hem.

Kriget är slut är en gripande skildring av ett maskrosbarn som inte bara klarade sig
utan har lyckats vända motgångarna till en styrka.
Med stor detaljrikedom och tidsatmosfär tecknar Morgan Alling ett porträtt av en
pojke som överlever tack vare sin humor och sin längtan efter revansch.

Av mig får boken en 4:a av 5 möjliga,
kanske skulle jag istället gjort som Stintan tipsade om,
- lånat talboken med hans egen uppläsning...

Kommentarer

  • ejmis säger:

    Jag tror jag satsar på talboken...behöver komma ur deckar-träsken ett tag nu ;)

    2011-04-27 | 22:00:41
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Efter responsen från det programmet blev jag mycket nyfiken på boken. Har inte lånat den ännu, men efter att ha läst detta känner jag mej hågad.

    2011-04-27 | 22:17:04
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Åsa säger:

    ja, den boken är jag också nyfiken, och ja, som talbok kanske vore något.

    2011-04-27 | 22:31:12
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Per-Anders säger:

    Här kommer svaret på din fråga i min blogg häromdagen. K M har varit ihop med min sambos exman. Så känner jag henne.

    2011-04-27 | 22:58:41
    Bloggadress: http://peranders.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Den här boken måste jag kolla upp. Den har ju fått så bra kritik.

    2011-04-28 | 16:37:34
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: