mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Husmorstips...

Kategori: Husmorstips

Tranbär har sedan lång tid tillbaka använts mot urinvägsinfektion.
För många är urinvägsinfektion ett återkommande problem samtidigt som
problemen med resistenta bakterier ökar.
Användandet av antibiotika måste därför minska.
Istället för ännu en penicillinkur kan det vara en god idé att förebyggande,
eller vid lättare besvär testa tranbär i någon form.  

Tranbär sägs även minska det dåliga kolesterolet,
samt minska tandköttsproblem och plackbildning i munnen.
Enligt en undersökning kan de också bidra till att förebygga hjärt/kärlsjukdom. 

Tranbär finns förutom som bär både i form av tablett och dryck.
(Välj en riktig juice, en del innehåller mest smakämnen och socker).
Givetvis kan man ju även plocka tranbär själv!
De mognar sent på hösten och du hittar dem i skogen, vid kärr,
ofta ute i mossar och på myrar. 

 

 


 



 

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Detta är något för mig, jag som har kommande UVI lite nu och då. Fast lär jag mig bara att dricka ordentligt med vatten under en dag, så klarar jag mig bättre. Iof så kan man ju växla mellan Tranbär och vatten, bara jag får i mig mellan 1-2 liter vätska varje dag.



    Kramen :)

    2011-08-29 | 18:19:53
    Bloggadress: http://medvetennarvaro.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Undrar om det kan hjälpa med Tranbär mot återkommande svampinfektioner också... Lyckas alltid få det när jag ätit penicillin :( Kram

    2011-08-31 | 15:55:30
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Rebecka' säger:

    Fin & sjukt bra blogg! :) i like it'

    2011-08-31 | 16:11:08
    Bloggadress: http://rebeckalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här: