mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Saras nyckel...

Kategori: Böcker

av Tatiana de Rosnay



Juli 1942: Sarah, en 10-årig judisk flicka,
gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den
franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer VeldHiv.
Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan,
övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar.
Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer

Maj 2002: Inför 60-årsdagen av VeldHiv ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om
denna svarta dag i Frankrikes historia.
Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria.
Julia känner sig manad att skriva om flickans öde,
och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv.

Sarahs nyckel är en roman som tar upp de tabun och den tystnad som omger denna
smärtsamma episod i Frankrikes historia.

En betydelsefull liten bok om vikten av att minnas.
Om sanningen, och hur vi människor misshandlar den.
Det är förrädiskt lättläst prosa som först efter en bra stund ger sig till känna med all sin
tyngd och uppriktighet.
Först då upptäcker vi de omutliga banden mellan generationerna,
glömskans makt och den absoluta nödvändighet det är att berätta historien om oss människor.
Om och om igen.
Adlibris och Hudiksvalls Tidning

Jag kan egentligen bara sammanfatta min läsupplevese med två ord,
- LÄS den!!
5 av 5 möjliga

Kommentarer

  • systeryster säger:

    En toppenbok på min "lista" oxå. En av de bästa jag läst på länge!!

    2011-12-11 | 14:13:13
  • Åsa säger:

    Ja, den där boken måste jag läsa!!

    2011-12-11 | 14:56:36
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com/
  • Yvonne säger:

    Den är otroligt bra! Tror den har blivit film också...

    2011-12-11 | 17:09:25
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Marie-Louise säger:

    Det här får nog bli min nästa bok att läsa. Jag har den till och med liggande i bokhyllan och där har den legat...länge... Men snart är det "jullov" (jag hoppas jag kan ta ledigt från studierna faktiskt) och då ska jag läsa skönlitterärt så det sprutar ur öronen på mig ;) Kram vännen

    2011-12-11 | 18:48:50
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Hanna säger:

    Denna bok har jag sneglat på ett tag, även om jag ska våga mig på filmen. Fast böckerna brukar ju oftast vara bättre än filmerna. Jag ska inhandla denna bok, då jag plöjt igenom alla böcker som jag inte läst ännu. Det har varit stilla där ett tag nu....



    Kram på dig :)

    2011-12-11 | 18:50:07
    Bloggadress: http://norrlandblogg.com
  • Zarah säger:

    Har lagt in den på min att-läsa-lista. Tack för boktipset, jag tror jag kommer att gilla den.

    2011-12-19 | 22:12:47
    Bloggadress: http://verandan.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här: