mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Tiderna förändras...

Kategori: Vardag

och jag med dem...
(eller kan det möjligtvis vara tvärtom...)?!

Förr var BOKREAN oerhört viktig för mig, 
lite av årets höjdpunkt,
jag längtade, lusläste kataloger, förbeställde och jag köade...

Belöningen var kassvis och åter kassvis med läsning!
(och tom pengpung...)

Under ett stort antal år tillhörde jag dessutom den utvalda skaran
som packade upp böckerna inför rean.
Fick vistas innanför repen... fick smussla med fynden under skynken...
(det var knappt jag behövde lön, förmånen var att vistas bland dessa dyrgripar)
Det var vansinnigt hemligt alltihop!

V.I.P.

Kände maktens tjusning när övriga, simpla lässugna,
var tvugna vänta på startskottet...
(och som de hängde över repen för att skymta titlarna, värsta hyernorna,
de hade ingen som helst skam i kroppen, som de lusläst katalogerna, som de
förbeställt, som de köade...Pinsamt)!


I år har jag endast bläddrat lite slött i någon bokkatalog,
tittat på min bokhylla och konstaterat att,
trots att jag både skänkt och slängt,
finns ingen som helst plats för fler böcker...
De böcker jag vill läsa levererar bokbussen snällt varannan tisdag, kostnadsfritt.

Tyvärr är läget just nu lite akut,
lånade alldeles för få böcker förra tisdagen!

Slut läsning kvar!!

Hur ska det gå, det är många lästimmar kvar innan det blir tisdag igen...?!

Måste det trots kylan bli en promenad till stan,
och blir det isåfall till biblioteket, - eller bokrean ändå...?!

Kommentarer

  • Tekla Maräng säger:

    Så du har också jobbat med att packa upp böckerna bakom det åtråvärda snöret som håller dom andra på behörigt avstånd. Det var tider det. Nu är det inte samma tryck på bokhandlarna så jag behöver inte jobba extra där under den första bokrea veckan. Sorgligt tycker jag.



    Detta år är det andra i rad som jag inte har planerat att köpa något ifrån rean. Det blev inte änns något in puls köp förra året.

    Nej bokyllorna och vissa delar av mitt golv är belamrat med böcker.

    Så biblioteket är min hovleverantör numera.

    Kramar:)

    2011-02-23 | 13:51:17
    Bloggadress: http://teklamrng.blogspot.com/
  • Carina säger:

    För några år sedan hade jag gjort vad som helst för att få vistas bakom "ridån" på en bokrea!!

    Idag hade jag inte gjort det utan lön ;)

    Det fanns en gång i tiden då jag sparde till ett eget bibliotek och lyckades bra, alltför bra till och med. Flyttar man runt så som jag är det inte vidare värst smart att släpa runt på så mycket böcker som jag gjorde. Mina sista flytter har jag gjort mig av med nästan alla böcker, hade bara tre lådor med hit till Gävle! Idag känner jag inget som helst behov av att äga böcker även om jag läser mycket. Att låna är så himla smidigt och billigt. Bor dessutom nära biblioteket. Men idag ska Stefan och jag gå ner och kolla på rean, blir säkert något köp. Men om så blir det reseböcker eller kokböcker gissar jag, övriga lånar jag hellre :)



    Kram Carina

    2011-02-23 | 16:22:16
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Carina säger:

    Ang reklamen om sommarjobb, kom på nu att du undrade :)

    Det gör jag också ;)

    Min första reflektion när jag såg den var utan att ha läst texten att den riktar sig till ungdom, solklart. Andra var att det är väldigt vackra människor i de fyra rutorna, känns inte vidare trovärdigt tycker jag. Att man även tänk på att minst en av dem har utländskt påbrå, Gävle kanske vill visa att de är för ett mångkulturellt samhälle? Bara flumfunderingar jag hade när jag stannade till. Sen läste jag budskapet som handlade om semestervikarier. Kände inte alls att den är riktad till just mig eftersom jag varken är ung eller vidare värst vacker. Känns som målgruppen är till yngre även om de inte står det.Uppmaningen att Sök Nu funkade inte på mig alltså :)

    Ska ta itu med uppgiften på allvar före onsdag då jag ska redovisa några av alla de jag fotat och ska fota idag! Roligt är det i alla fall :)

    2011-02-23 | 16:33:48
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Jag längtade också alltid till bokrean förut, min mamma och jag kunde åka in och köa inför en bokrea och jag köpte hem massor av läsning. Men så gör jag inte längre och jag vet inte riktigt varför. Är det så att böckerna är billigare generellt nu så att bokrean inte är lika lockande? Eller vad kan det bero på?

    2011-02-23 | 22:14:35
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: