mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Framtidskontrakt...

Kategori: Sån är jag..

är något jag sedan ganska länge fixat iordning.
Det ligger i lådan vid sängen så att det lätt kommer att hittas den dagen det behövs...
(själva formuläret hämtades på kommunen)

Kanske de här tankarna kommit för att jag lever ensam,
för att mina barn ska slippa fundera över hur jag vill ha det den dagen
jag inte längre kan berätta det själv...
(skrev det när min pappa fick Parkinson och inte längre kunde styra sitt egen kropp eller sitt liv,
- då skrev vi ett sånt här brev till vårdpersonalen om hur han brukade vilja ha det)

Eller så är jag bara makaber!

Efter ett inlägg hos Marie-Louise påmindes jag om att det kanske var dags
att kika igenom kuvertet, och kanske även uppdatera lite...
För vissa saker ändras med tiden konstigt nog!

Jag har även i kuvertet viktiga uppgifter som olika användarnamn och lösenord...
Och lite om hur jag vill ha begravningen, om minneslunden,
samt förslag på vad som ske med mina ägodelar...

Där ligger även några personliga små brev med sånt jag vill säga mina nära och kära!

I själva Framtidskontraktet har jag skrivit ner svar på givna frågor som;

Vad jag har arbetat med, viktiga traditioner, släkt och vänner, religion, allergier,
hur jag vill sköta min hygien, smink, hårvård, klädsel, vad som gör mig glad,
vad som gör mig ledsen, vad jag tycker om att äta, vad jag inte klarar av att äta,
vilka teveprogram jag gärna vill se, vilka radioprogram jag lyssnar på,
vilka tidningar jag tycker om att läsa, vilken slags böcker jag föredrar...
-  smått som stort!

Musik jag vill lyssna på när jag sitter på "hemmet": jazz, funk, klassiskt och pop bl a
men absolut INTE något dragspel eller dansbandsmusik!!!
(Stora Bus har lovat att när jag sitter i rullstol och det spelas dragspel för mig ska hon dra bort mig
ifrån det hemska gneket, hon vet att jag får utslag av dragspel och anser det vara ren tortyr...)

Vad jag uppskattar att göra: bl a läsa, skriva brev, lyssna på musik, laga mat,
plocka blommor, vistas vid havet och i fjällen, lösa korsord
Att internet finns på rummet ser jag som en självklarhet, ja rent av nödvändigt!
 
Vad jag INTE uppskattar att göra: handarbeta och att vistas i stojiga miljöer

Dricker: vatten, gärna ett glas vin ibland, wiskey eller konjak vid enstaka tillfällen,
Pepsi MAX, och varför inte en gin och tonic en varm sommarkväll när jag rullats
ut på balkongen  ;-)

Dygnsrytm: ojämn, kan ibland behöva en tupplur på dagen,
speciellt om natten varit besvärlig med värk ,
sömnlösa nätter ligger jag gärna och läser eller ser på TV

Såå, vad sägs!?
Är jag en ansvarsfull person med sund framförhållning,
eller är jag en sjuk och makaber galning?!

Självklart förstår jag att alla mina s k önskemål inte kan uppfyllas,
varken av anhöriga eller ev framtida vårdare, men kontentan är,
- inga isterband och inget dragspelande,
- det övriga kan jag väl leva med...
OM jag får!
För framtiden vet vi inget alls om!




Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Helt enkelt underbart. Nu har jag förhoppningsvis många år kvar innan jag behöver ett dylikt kontrakt men jag bara måste leta fram ett och ladda ner. Jag har ett "testamente" kan man nog kalla det där jag beskriver för mina barn hur jag vill ha det när jag dör, jag har ett ifyllt donationskort ifall att olyckan är framme så att mina nära och kära inte ska behöva ta beslutet då när jag nästan är bort - det beslutet har jag redan tagit, självklart donerar jag de organ som någon annan kan behöva precis som jag hoppas att det finns ett organ om jag någon gång behöver ett. Måste leta reda på ett framtidskontrakt nu :)Tack vännen. Jag tycker inte du är makaber du är omtänksam anser jag :) Kram

    2011-06-08 | 19:53:00
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • soffie säger:

    vilken bra grej det ska jag kolla efter man vet ju aldrig hur länge man blir kvar här tyvärr,och en galning är du absolut inte är ju bra för de efterlevande att slippa ta tag i allt!

    Jag har beställt Moströms 5e bok nu,å i bloggen idag har jag tre boktips kolla om du har läst denm?

    kramen

    2011-06-08 | 20:29:24
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Tycker att du är sund och framsynt. Något som även jag kanske skulle behöva göra.

    Jag har inte gjort ett dyft för framtiden. Jag har talat om att jag vill kremeras, så därför får allt i min kropp tas omhand om det kan hjälpa någon annan. Däremot har jag inte skrivit ner det någonstans. Hur min begravning blir eller ens vart man placerar min grav bryr jag mej inte om. JAG är ju inte här ändå. Begravning och grav är för de efterlevnade. Arv brukar ofta leda till bekymmer, så det enklaste är väl att göra som min mor, att rensa bland tillhörigheterna och skriva en sista vilja om resten.

    2011-06-08 | 22:14:11
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Jättebra!! Så många gånger jag tänkt göra det själv... men det blir aldrig av... man har ju all tid i världen på sig... :/

    Som vårdpersonal hade jag också uppskattat att få veta. Nu får vi förlita oss på anhöriga i bästa fall, annars på vad vi tror.

    Påminn mig att jag skall göra detta, bara studenten är över!



    Kram kram!!

    2011-06-08 | 22:40:43
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com/
  • Anonym säger:

    Det tycker jag var klokt... här pratas det mycket om detta just nu, föräldrar pratar begravning, vårdande osv. Vi själva dras med i snacket... jag har de senaste dagarna tjoat till och sagt.. denna sången vill jag ha på min begravning.



    Nej, förberedelse är bra...



    Kati



    2011-06-09 | 07:05:07
  • Carina säger:

    Ansvarsfullt tycker jag!

    Stefans mamma gick bort på tok för tidigt (58 år)för något år sedan i cancer och där stod vi utan en aning om hu rhon ville ha det. Det fanns ett vitt kuvert men ett tomt sådant! Jag sitter just nu och gör en släkttavla och funderar mycket på just såna här saker du tagit upp här. Själv har jag inget skrivet men berättar ofta för Stefan om mina tankar inför ålderdomen och döden. Viktigt på många sätt känns det som. Ska nog banne mig skriva ner jag också, bra att ligga steget före!



    Men nu blir jag avis, syftar på boken du har på sängbordet! Sparar den till sommarens ledighet tror jag, brukar göra så med mina favvoförfattare :)



    Kram Carina

    2011-06-09 | 07:38:34
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Det är väl oftast så annars att man tänker på sådant när det redan är för sent..

    2011-06-09 | 16:55:37
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Zarah säger:

    Mycket bra, kommer att vara till stor hjälp om och när den dagen kommer. De flesta tänker, men du gör!

    2011-06-09 | 20:13:55
    Bloggadress: http://verandan.svenskablogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Jaaa...såå bra! Undrar om min kommun också har nåt liknande...

    Jag brukar ibland prata om det här med maken men jag ska banne mig skriva ett formulär jag också! Jättetack för tipset!

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-06-11 | 08:35:40
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Lissen säger:

    Vad klok du är...........

    2011-06-17 | 13:07:32
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här: