mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Sommarpratare 2011...

Kategori: Bäst just nu

och alltid lika spännande och intressant när årets "pratare" presenteras,
några givna favoriter givetvis, och så några spännande okända kort.

Ofta är det också så att det är just i de där okända som de riktiga pärlorna finns!

Vi har väl alla redan sett vilka som får komma till tals i år,
men jag kör listan här nedan ändå...

Oftast lyssnar jag på kvällsreprisen, eller på nätet.
Några enstaka program har jag till och med bränt kopior på och lyssnar om och om igen...
Min personliga favorit är nog ändå Raymond Ahlgren som talade 2008,
hans program har jag lyssnat på säkert 10-15 gånger! Minst!

I år ser jag speciellt fram emot:
Freddie Wadling, Anna Kåver, Claes Hulting, Owe Wikström och Karl Ove Knausgård,
men ska givetvis lyssna på alla!

Håll med om att det infinner sig en speciell sommarkänsla när signaturen spelas upp,
helst ifrån en transistorradio förstås...

DÅ är det sommar!

JUNI
25 Mark Levengood – Programledare, författare
26 Torgny Lindgren – Författare
27 Clara Lidström – Bloggare
28 Göran Gudmundsson – Byggnadsantikvarie
29 Jason Diakité – Artist
30 Maria Wetterstrand – F.d. språkrör Miljöpartiet

JULI
1 Thomas Johansson – Styrelseordförande Live Nation Europa, promotor
2 Henke Larsson – F.d. fotbollsproffs, fotbollstränare
3 Beate Grimsrud – Författare
4 Nanne Grönvall – Artist
5 Ville Virtanen – Skådespelare
6 Sylvia Serger Schwaag – Internationell chef Vinnova
7 Sven Nylander – F.d. häcklöpare, varumärkesutvecklare
8 Karin Broos – Konstnär
9 Jonas Jonasson – Författare
10 Freddie Wadling – Sångare, musiker
11 Carl-Gustav Wachtmeister – Jägmästare
12 Gustaf Hammarsten – Skådespelare
13 Dilsa Demirbag-Sten – Journalist, författare
14 Lars-Eric Aaro – Vd och koncernchef LKAB
15 Ulf Brunnberg – Skådespelare
16 Ann Petrén – Skådespelare
17 Carl Bildt – Utrikesminister
18 Anna Kåver – Psykolog, psykoterapeut
19 Martin Fröst – Klarinettist
20 Monika Nyström – Förskollärare
(lyssnarnas Sommarvärd)
21 Sara Stridsberg – Författare, dramatiker
22 Fredrik Gertten – Dokumentärfilmare, journalist
23 Babben Larsson – Komiker
24 Jan Carlzon – F.d. vd och koncernchef SAS, investerare
25 Lars Ohly – Partiledare Vänsterpartiet
26 Pia Sundhage – Förbundskapten USA:s damlandslag i fotboll
27 Kjerstin Dellert – Teaterchef, operasångerska
28 Claes Hultling – Läkare, docent
29 Olof Wretling – Skådespelare
30 Helena Bergström – Skådespelare, regissör
31 Barbro Lindgren – Författare

AUGUSTI
1 Birgitta Ohlsson – EU-minister
2 Leif Mannerström – Krögare, kock
3 Alice Bah Kuhnke – Hållbarhetschef ÅF
4 Owe Wikström – Professor i religionspsykologi
5 Patrik Sjöberg – F.d. höjdhoppare
6 Yukiko Duke – Journalist, författare
7 Håkan Juholt – Partiledare Socialdemokraterna
8 Vicky von der Lancken – Nöjesproducent, teaterchef
9 Daniel Adams-Ray – Låtskrivare, designer
10 Cecilia Forss – Skådespelare
11 Barbro Osher – Generalkonsul
12 Johan Wester – Komiker
13 Cecilia Uddén – Journalist
14 Karl Ove Knausgård – Författare
15 Ubah Musse – Student, skådespelare
16 Ann Olivecrona – Zoolog
17 Bengt Palmers – Musikproducent, kompositör, författare
18 Gina Dirawi – Bloggare, programledare
19 Petra Marklund – Artist
20 Githa Nørby – Skådespelare
21 Leif GW Persson – Kriminolog, författare

Kommentarer

  • maria säger:

    finns en del intressanta att lyssna på :)



    kramelikram <3

    2011-06-14 | 20:50:38
    Bloggadress: http://www.forsnetblogg.se/Maria
  • syster säger:

    nätet är väl väldigt bra i dessa lägen, är svårt att "passa" tiden varje dag hela sommaren. Några tänker jag faktiskt undvika (Ulf Brunnberg!) Ser fram mot en helt ny fräsch Sommarserie!

    2011-06-14 | 21:54:38
  • Åsa säger:

    Visst är det så, att de där man inte tänkt lyssna på oftast är bäst!

    Tyvärr missar jag många nu när det går på P1

    2011-06-14 | 22:07:41
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com/
  • Marie-Louise säger:

    Jag är jättedålig på att lyssna på sommarpratarna, men jag skulle väldigt gärna vilja börja göra det. Ska kanske försöka göra det i år... För det är några i listan som jag gärna vill lyssna till. Kram

    2011-06-14 | 22:47:59
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • soffie säger:

    en massa intressanta sommarlyssnare,minns när jag jobbade på hotell å städade rummen då hade jag alltid radion på å lyssnade på de olika sommarpratarna men nu är det åratals sen jag lyssnade,får nog ratta in den kanalen:)

    Har du läst Varför gråter inte Emma ?En mycket gripande bok om mamman som överlevde i Arbogatragedin då 2 barn dog de blev mördade av en tyska,

    mycket bra men usch så hemskt,

    kram

    2011-06-14 | 23:06:28
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning! Tyvärr är det väldigt sällan jag kan lyssna...jobbar ju...och sen blir det inte av.

    Tyra P....henne hade jag glömt! Men visst minns jag skriverierna i början på 80-talet om henne!

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-06-15 | 03:41:40
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Det är lustigt, jag läste på bloglovin' att Underbara Clara ska vara sommarvärd i P1 den 27 juni och jag kommer att lyssna på henne. Hon är en härlig norrlänsk tjej med skinn på näsan. Inlägget under hennes på bloglovin' var detta inlägg! Det kallar jag lustigt!

    2011-06-15 | 08:56:11
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Ja, sommaren är här....underbart... nu har jag sex dagar kvar till semester.



    Kati

    2011-06-15 | 18:47:00
  • Petra säger:

    Åh, jag håller alltid koll på Sommarpratarna. De brukar vara bra att lyssna på. =)

    Kram Petra

    2011-06-17 | 10:52:11
    Bloggadress: http://petraenilsson.blogg.se/
  • Evelina säger:

    Grym sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

    2012-03-19 | 00:59:57
    Bloggadress: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här: