mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Spinnsidan...

Kategori: Böcker

av Marianne Cederwall



Tänk att det ska behöva hända så mycket i den lilla fridsamma socknen Kajpe Kviar!
Väninnorna Mirjam och Hervor har tänkt sig en lugn vår innan de beger sig till USA,
men då har de inte räknat med Styggan.
Den giriga Kajsa, som hon egentligen heter,
har flyttat in i grannhuset med sin fosterson Emanuel och tar för sig på olika sätt i byn.
Hon påstår sig dessutom vara medium,
men Hervor konstaterar snart att hon är en riktig bluff-häxa!
Inte tar hon något vidare hand om Emanuel heller.
Smutsig och hungrig springer han ensam omkring i gårdarna.
Mirjam och Hervor tar honom under sina vingar och börjar smida planer på hur de
ska ta itu med Styggan.

Mirjam bestämmer sig för att använda sina mediala gåvor på bästa sätt.
Den första som behöver hennes tjänster är Bosse,
en man som blivit fullständigt utmanövrerad av sin fru.
Mirjam affirmerar skit under naglarna och rinnande mascara på hans eleganta hustru,
men tankekraften visar sig ha mycket mer kraft än så.

I granngården bor Sylve,
som efter olyckan några år tidigare inte minns vare sig sitt frieri till Mirjam eller den
hemlighet hon var tvungen att delge honom.
Nu umgås han alltmer med polisen Camilla och Mirjam känner sig både lite orolig
och omotiverat svartsjuk.
Men kärleken tar sina egna vägar och dyker oväntad upp i Mirjams liv.

Spinnsidan är den tredje fristående boken om läkaren Mirjam och hennes vapendragare
och raka motsats Hervor.

Vet inte vad det var med mig och den här boken,
var jag okoncentrerad eller var jag kanske helt enkelt less på karaktärerna?
Eller var boken sämre än de tidigare, Svinhugg och Svartvintern?

Betyget blir denna gång 3,5 av 5 möjliga...

P.S  Ikväll gjorde bokbussen sitt sista stopp här innan sommaruppehållet,
med till mig hade de 16 st förbeställda spännande och intressanta böcker... 
Lycka!

Kommentarer

  • mammakero säger:

    Fin balkongbild! Idag var det varmt att köra bil vill jag lova! Åskvädret kom direkt jag kommit hem efter min första arbetsdag. Du må tro att jag är trött, inte bara i foten som är jättesvullen, utan i hela kroppen!

    2011-06-07 | 21:57:12
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Carina säger:

    Men vilket härligt foto du tagit, ser nästan ut som i Grekland! Jag älskar hennes böcker och de två innan, denna har jag kvar! Jag är okoncentrerad nu ibland när jag läser och känner att betygen kanske inte alltid är rättvisa. Har jag en massa annat i huvudet kan jag inte riktigt ta till mig boken och betyget blir inte alltid rättvist. Men visst kan det vara som du skriver att du tröttnat på karaktärerna, precis som man kan irl!

    Spännande att se vad jag känner för den :)



    Stefan skulle vilja ta cert men hans färgblindhet gör att han inte får tyvärr.

    Han får nöja sig med kickar som denna istället!



    Kram Carina

    2011-06-08 | 07:15:56
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Zarah säger:

    Den författaren har jag inte stiftat bekantskap med än.



    Tänk vad mycket böcker du har samlat på dig inför sommaren, förststår att du gillar att läsa, precis som jag gör. Men 16 böcker... då bör det väl bli en regnig sommar om du ska hinna med det? Jag hoppas vi får läsa om böckerna här på bloggen, en liten recension om varje. Ser fram emot det!

    2011-06-08 | 10:09:54
    Bloggadress: http://verandan.svenskablogg.se/
  • Ingrid säger:

    Har med mig en bok till Öland; i grunden utan skuld av Viveka Sten ska ta med den ut i solen strax!!

    2011-06-08 | 11:33:23
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Jag har funderat på att köpa den där serien i pocketform men inte kommit dit än... Är de värda att köpa tro?

    Vad bra att du ändå lyckades få 16 böcker, räcker väl en vecka eller två :) Kram vännen

    2011-06-08 | 12:19:31
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Lissen säger:

    Vad dina blommor prunkar, hur fina som helst.

    Har redan lyckats glömma vattna mina, 2 soliga dagar.



    Boktips är alltid bra att få, både + och -

    2011-06-08 | 17:45:59
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här: