mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Congratulazioni...

Kategori: Mat & Dryck

idag landade mitt pris från Zeta och Kalasgotts tävling!
(Kalasgott drivs av Jennie som tävlar i TV4:s Mästerkockarna)

Det "inspirerande receptet var en solklar vinnare"
(har visats förr här på bloggen, men här kommer det igen...)


Potatisrulle

Till 8 pers behövs:
600-700 gr mjölig potatis
1 ägg
1 dl vetemjöl
Salt & peppar
Olivolja
--------------------------------
250 gr spenat, gärna fryst bladspenat
1 msk smör
1 dl riven parmesanost
1 äggula
Salt, vitpeppar & muskot

Tina spenaten och krama ur vätskan, hacka den grovt
Fräs spenaten i smör ca 5 min och blanda sedan i osten, äggulan och kryddor

Skala och koka potatisen, ånga av den
Mosa potatisen och rör i ägget, mjölet och kryddorna
Bred ut potatisdegen på ett smörat bakplåtspapper, fördela spenaten över degen
Rulla ihop degen med hjälp av papperet, och packa in den i papperet
Grädda mitt i ugnen vid 200 gr i ca 25 min
Låt papperet vara kvar medan den kallnar (hit kan rätten förberedas dagen innan)

Skiva rullen i ca 2-3 cm tjocka skivor (skär gärna lite snett så ser det trevligare ut)
Pensla med olivolja (ev smaksatt med riven vitlök) och strö på riven parmesan
Gratinera i ca 4-5 min i 250 gr

Supergott till en rejäl köttbit



Nu ska jag frossa i parmesan!

Kommentarer

  • Trolda säger:

    GRATTIS!!! =D Inte visste jag att du var en sån fena på att laga mat!?! (det OCKSÅ...;-)) Potatisrätten låter NÄSTAN lite som det som LILLEMAN mumsade för första gången igår...;-)



    Trolda - kramar =D

    2011-03-08 | 17:09:25
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Anonym säger:

    GRATTIS.... och receptet låter smaskens... synd att jag håller på med GI.



    Den som väntar på något gott... väntar inte förlänge!



    Ha det bra!



    Kati

    2011-03-08 | 17:38:01
  • Linda/Candygirl säger:

    GRATTIS. jag gillar inte parmesan så det var inget för mig. Men perfekt för dig, med andra ord.

    2011-03-08 | 19:02:28
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Stattinskan säger:

    Parmesan är ett MÅSTE i kylskåpet :-)

    G*R*A*T*T*I*S

    :-D

    2011-03-09 | 09:13:21
    Bloggadress: http://stattinskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här: