mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Helgen är räddad...

Kategori: Vardag

efter dagens besök på Kulturmagasinet...

Det var nästan bra att bokbussen uteblev den här veckan,
då hade jag anledning att besöka Sundsvalls Kulturmagasin,
vilket tyvärr blir alldeles för sällan,
trots att det alltid pågår någon se-, eller hörvärt i de vackra lokalerna!

Idag hade jag alltså en trevlig anledning!



Kulturmagasinet invigdes i november 1986.
1987 fick det Europa Nostra-priset för den harmoniska restaureringen
av fyra magasinsbyggnader till ett vackert kulturcentrum.

Men Kulturmagasinet har en historia som är äldre än så.
Efter den förödande stadsbranden 1888 byggdes magasinen i kvarteren
Skonerten, Barkassen, Briggen och Kuttern upp på 1890-talet,
för Sundsvalls kolonialvaruhandlares räkning.

Övervåningarna fungerade som lagerplats för mjöl, socker, kryddor, kaffe,
torkad frukt och andra kolonialvaror,
som kom till Sundsvalls hamn via båtar från när och fjärran och senare
också på järnväg.

I början av 1980-talet utarbetades ett program för ombyggnad av fyra
magasinskvarter till Kulturmagasinet.
Med överglas
ningen av Magasinsgatan fick man utökad golvyta och ett
rum med spännande kontraster mellan 1890-talets arkitektur och den
moderna glaskonstruktionen.

Förutom biblioteket rymmer lokalerna idag bl a museumet, ett mysigt café
och en scen där det ofta bjuds på konserter, föreläsningar, författaraftnar m m



Några av de böcker som nu väntar på att läsas...

Kommentarer

  • Linda/Candygirl säger:

    Så bra. kan du lämna tillbaka dom på bokbussen sen då eller blir du "tvungen" göra dig en till trevlig utflykt?

    2011-03-03 | 18:14:13
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Marie-Louise säger:

    Vilket trevligt hus, det skulle jag gärna besöka någon gång. Och bra böcker fick du med dig hem :)

    2011-03-03 | 18:26:53
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • engelsson säger:

    Låter riktigt spännande det där kulturhuset..såna besök gör jag alldeles för sällan..ibland längtar jag efter o åka till en storstad över en helg o bara frossa i kultur.. O klämkäck?? jag?? hahah näää ingen risk...jag har mina dalar o toppar..idag har det mest varit på topp.. Fotat o bakat piroger.. Ha en fin kväll nu..sov gott sen..kram

    2011-03-03 | 19:43:29
    Bloggadress: http://engelsson blogg.se
  • syster britta säger:

    Lyllo dig som har potatiskalpajssällskapet att läsa. En toppenbok enligt mig och medlemmarna i min bokcirkel.

    2011-03-03 | 21:05:42
  • Nilla säger:

    Här fick man sig lite historia till livs. Och du fick med dig en del böcker hem. Då får jag önska trevlig läsning i helgen :o)

    2011-03-03 | 22:41:11
    Bloggadress: http://nillasdagar.blogg.se/

Kommentera inlägget här: