mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Glädje och sorg...

Kategori: Funderingar

går väl som alltid hand i hand genom livet...

Är det "tillåtet" att känna glädje, värme, kärlek och lycka
när andra delar av världen drabbas svårt av naturkatastrofer,
när det finns ondska, och så många sjukdomar,
när min dotters vän omkommit i tragisk och onödig arbetsplatsolycka,
och fyra små barn blivit moderslösa, en man förlorat sin livskamrat?!

Är det då OK att glädjas åt årets första videkisse?!

Frågan kom upp igår när jag var på en vårkonsert
(med min kusin som solist),
- kanske är det så vi måste få möjlighet att njuta av t ex vacker musik
för att orka ta in allt det andra...?!

Imorgon ska jag fylla på den positiva energin genom att träffa underbara vänner,
Helena, Ejmis, Tossan och jag planerar att starta upp dagen redan klockan nio
med frukostbuffé på Ikea...
Det ÄR väldans tidigt, åtminstone enligt mig!
Efter det ligger dagen som ett trevligt och oskrivet blad framför oss  ;-)
Mycket pladder och sladder så klart!
Vem vet, kanske även lite shopping...

Idag blir det mycket vila, det gäller att planera och förbereda inför morgondagen!


Kommentarer

  • Anonym säger:

    Visst måste man få glädjas... annars blir man galen.... vågskålen måste jämnas ut för att överleva.



    Underbart med vår tecken!



    Ha det riktigt trevligt imorgon!



    Kati

    2011-03-13 | 17:11:09
  • Helena säger:

    Jag har gått i samma tankar i dag. De egna "problemen" ter sig med ens väldigt triviala när man ser vad som sker på andra sidan jordklotet. Och vad hemskt med din dotters väninna! Men jag tror som Kati; Vi måste glädjas i det lilla för att orka med! Njut du av din videkisse! Kram Helena

    2011-03-13 | 18:17:07
    Bloggadress: http://bloggarmorsan.blogspot.com
  • mammakero säger:

    Visst får man glädjas åt det lilla och stora! Inte blir det bättre för de i Japan, Haiti eller i Libyen (där de till och med skjuter på ambulanser)för att vi inte ler åt den lilla videkissen, njuter av god musik och god mat. Dotterns väninna kommer inte tillbaka för att vi gråter. Tyvärr! För om det var möjligt, skulle jag storböla en hel dag!!

    2011-03-13 | 18:52:04
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Linda/Candygirl säger:

    Åh kissedags. Längtar...

    2011-03-13 | 19:39:40
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Trolda säger:

    Jag tror det är de där "lilla" vardagliga små tingen som vi kan glädjas åt som verkligen gör att vi orkar ta in och komma över eventuellt elände och sorger... Och åt videkissar MÅSTE man bara glädjas! :) Och när man träffar goda Vänner o har kul ihop...;-) Ha en härlig morgondag med tjejerna!!! =D



    Trolda - kramar =D

    2011-03-13 | 20:49:02
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Ja visst måste man få glädjas ändå, annars skulle vi alltid gå runt och må dåligt. Man kan känna med drabbade människor även fast man själv kan få känna lycka. Hoppas morgondagen blir underbar. Kram vännen

    2011-03-13 | 22:23:14
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Emelie - Mamman som älskar vitt säger:

    Det är sååå fint med videkissar! Längtar tills dom börjar komma fram här uppe i norr!

    2011-03-14 | 12:07:33
    Bloggadress: http://njutensmula.se
  • soffie säger:

    å va fina små videkissar:)

    Jag har ej sett några än.Jag tycker att man ska kunna glädjas även att många har sorg ,man glädjs ju inte åt deras sorg utan något helt annat,för om man ska bara gå runt och va deppig och lessen blir ju allt så fel,ha det roligt på er träff :)kram

    2011-03-14 | 20:19:08
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Anki säger:

    Visst är det så att man måste få suga av sig av glädje och njuta av livet. Man vet tyvärr inte vad morgondagen har i sitt sköte.



    Sköt om dig!!

    2011-03-14 | 20:48:46
    Bloggadress: http://anncatrine.blogg.se/
  • Erika. säger:

    Olyckor där barn miste en förälder är så sorgligt att orden fastnar i halsen på mig.



    Nog måste man kunna få känna glädje helt klart. Skulle man bara tänka på allt elände som sker blev man snart tokig. Det där lilla i livet måste man har för att klara av allt det andra. Inte för att jag inte vet vad som sker och har skett i Japan osv men jag försöker undvika nästan alla nyheter som kablas ut, eller på annat sätt bli fullmatad av det.



    Jag vill inte veta mer, vill inte se förödelsen, vill inte höra mer elände. Det är inte för att jag inte bryr mig och inte tycker det är hemskt, för det är fasansfullt, men jag mår dåligt av att tar del av allt det hemska, därav väljer jag att inte se bråkdelen av alla nyheter. Det är mitt sätt att hantera allt som sker i världen - samhället.



    Kram från mig och ett soligt Säter.

    2011-03-15 | 10:10:51
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • engelsson säger:

    Jo man måste få göra det..glädjas alltså..annars spottar man livet självt i ansiktet.. Anabola till min blomma..kära du..jag vågar knappt ge den växtnäring..den växer katastrofalt ändå..det e tre år sedan vi köpte hem en telning med summa sumarum fyra blad.. O vad underbart o se videkissarna ..ha en jättefin dag o tack för mattipsen..ha en underbar bloggträff förresten..kram

    2011-03-15 | 14:07:21
    Bloggadress: http://engelsson blogg.se

Kommentera inlägget här: