mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Fått några...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

funderingar och kommentarer om sjukdomarna jag skrev om i förra inlägget,
tänkte jag skulle svara och förklara lite om vad de innebär.

Sååå, detta inlägg är endast riktat till de som orkar med sjukdomsprat och gnäll!

Ni andra, - säg inte att jag varnade er  ;-)


Temporalis Arterik  och Polymyalgia

Temporalis innebär att man har en inflammation i pulsåderkärlen i och runt hjärnan.
(Orsaken är okänd, drabbar oftare kvinnor än män, man får sällan sjukdomen före femtio års åldern).
För mig bröt Temporalis ut akut, under en cykeltur började jag kräkas,
fick snabbt väldigt svår huvudvärk och
feber.
Jag blev direkt så pass dålig att jag bara lade mig ner i diket och ringde
efter min mamma som fick hämta upp mig.

Jag vet inte riktigt vad jag trodde det var, solsting kanske? Migrän?
(vilket jag aldrig haft, men inbillade mig att det ändå kunde vara det...)
Det här var en fredag förmiddag, jag låg hemma till på söndag med hemsk huvudvärk,
hade neddragna persienner och ögonbindel på.
Tålde inget som helst ljus. Och absolut inga ljud!
Febern låg på över 40 hela tiden.
Dessutom kräktes jag minsta lilla jag fick i mig, kunde inte ens behålla vätska.
Och det blev bara värre och värre...
(ska bespara er alla detaljer... äckligt var det iallafall...)

På söndag gav jag efter för allt tjat från ungar och mamma, ringde sjukhuset,
där fick jag rådet att omedelbart komma in.
Och de minuterna det tog att komma in var nog de längsta i mitt liv!
Jädrans va dålig jag var då!
Trodde allvarligt min sista stund var kommen...

Som tur var kände en av läkarna på akuten till den här sjukdomen,
och fattade misstankar direkt, hon satte snabbt in behandling, cortioson och cellgifter.
Det är nämligen så att om man inte snabbt får vård riskerar att förlora synen.
(jag var en idiot som väntade i flera dygn! Men... man vill ju inte besvära i onödan...)

Jag var inlagd 10 dagar tror jag, och genomgången på både korsen och tvären  ;-)
ALLT och åter allt kollades!
Bl a "drog" man ut en åder från tinningen för att fastställa diagnosen.
Vanligt är att man måste ta cortison under relativt lång tid, 3 - 10 år.
Jag hade turen att kunna plana ut medicineringen redan efter 1½ år!

Många som får Temporalis har samtidigt Polymyalgia,
en sjukdom som gör att man har värk och stelhet i hela kroppen.

Bl a har jag väldigt svårt att lyfta armarna över huvudet, ont i hårbotten,
ont i käkarna när jag tuggar, svårt resa mig från sittande,
ja kort sagt ganska besvärligt att "komma igång" efter att ha varit stilla...

Även en allmän sjukdomskänsla, trötthet och ofta feber.
Dålig motståndskraft helt enkelt.


Jag hade inte varit helt kry innan det här heller,
så värk i kroppen, hud, muskler, leder och skelett tillhörde vardagen redan.
Svårt att veta orsaken till värken ibland, men det är som det är.
Jag har även sviter efter en "utbrändhet", trots att det nu gått 9 år
känner jag av det precis vareviga dag.
Oerhört känslig, allergisk, mot all form av stress! Tappar ofta ord, minnesstörningar m m...

Det om detta!

Men annars mår jag bra  ;-)
(och Temporalis är det sällan jag känner av numera, har cortison hemma så jag kan ta det om
jag känner att det är skov på väg...)



 


Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Tack :) då vet jag lite mer.

    Usch vad många knasiga och läskiga sjukdomar det finns. Kram

    2011-05-03 | 14:30:02
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • kaffehörnan säger:

    Kära vän ingen rolig läsning du varit med om

    kram

    2011-05-03 | 15:13:03
    Bloggadress: http://www.kaffehornan.se
  • kaffehörnan säger:

    Tack för ditt bidrag

    De är de bidraget du ska använda i tävlingen

    Där personer sitter i gräset

    2011-05-03 | 15:31:58
    Bloggadress: http://www.kaffehornan.se
  • Carina säger:

    Men usch detta låter ju alldeles gräsligt jobbigt!

    Har aldrig hört talas om någon av sjukdomarna.

    vad du får stå ut med mycket skit tycker jag, prövningar som alla borde slippa.

    Du är en fighter :)



    Kram Carina

    2011-05-03 | 16:01:46
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Skönt att du är bättre från vissa av dina krämpor.



    Kati

    2011-05-03 | 20:12:17
  • Åsa säger:

    usch och fy!

    (Fast intressant läsning)

    2011-05-03 | 22:33:43
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Lissen säger:

    Men vad fort saker kan hända och tack och lov att det gick bra. Känner till det där att man vill inte besvära då väntar man hellre.



    Vilken pärs det måste ha varit!

    2011-05-04 | 08:25:34
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se/
  • Lejonkvinnan säger:

    Men usch då! Hur märker du om ett skov är på gång igen då?

    Tänker på mina egna anfall också, med huvudvärk from hell, yrsel och illamående.



    Tack för att du berättade!



    Kram

    2011-05-04 | 17:40:04
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/
  • Sara säger:

    Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

    2011-05-11 | 01:00:49
    Bloggadress: http://harmankardonreceiver.org

Kommentera inlägget här: