mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Idag skulle morfar...

Kategori: Familj

fyllt 105 år,
så mamma och jag tog en promenad runt vår vackra kyrkogård,
tände ljus hos mormor och morfar, hos moster Therese m fl.
Och naturligtvis på minneslunden hos pappa...

Det har nu gått över 39 år sedan morfar rycktes bort,
- mitt i sitt arbete på gården.

Och ännu kan jag minnas hur han doftade när han kom in från skogen...
(och jodå, doften från lagårn minns man ju också...)
Minns hur Systeryster och jag fick sitta i morfars knä och titta på barnprogrammen...
(mormor och morfar var de första av våra närmaste att skaffa teve)
Minns när han skadade sig på tröskan, och ingen annan vuxen var hemma just då, bara vi barn...
Minns hur han och mormor alltid var hemma när vi kom hem ifrån skolan...
(generationsboende, som så ofta på bondgårdar)
Minns hur han stoppade pipan, minns den speciella tobaksdoften...
Minns han nåågot ojämna solbränna, s k bonnbränna  ;-)
Minns min första skivspelare som var en julklapp från honom...
Minns när Systeryster och jag var med i potatisplockargänget,
- och vi fick lön!
Minns hans rejäla frukost, kokt strömming med potatis och gräslökssås, kornmjölsgröt...
Minns hur ví hjälptes åt att locka in korna till mjölkningen...
Minns....



Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Ja man minns de sina :)

    Så fint du minns och så härligt att få bott i generationsboende. Kram

    2011-11-01 | 16:43:15
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Yvonne säger:

    Fina minnen ska man vara glad över!

    2011-11-01 | 17:18:43
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • mammakero säger:

    Morfar min skulle ha fyllt 111 år den 19 oktober, fast han dog för 20 år sedan. Jag har massor av minnen av honom och mormor, som skulle fyllt 107 år den 6 oktober. Hon dog för 17 år sedan. Trots att de bodde 110 mil ifrån oss, har jag tillbringat mycket tid hos dem i perioder.

    2011-11-01 | 17:36:28
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • systeryster säger:

    Ja, tänk vad tiden går och vad länge sen man fick träffa mormor och morfar. De flesta av dina minnen är samma, eller snarlika mina minnen. Korna är väl inte så himla trevligt minne, undviker fortfarande kohagar. Fin bild du har på honom!

    2011-11-01 | 18:34:36

Kommentera inlägget här: