mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Niceville...

Kategori: Böcker

av Kathryn Stockett



 Oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi
efter avslutade universitetsstudier,
faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler.
Men något hos henne har förändrats,
hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron.
Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen,
som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn.
Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny,
bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i
staden som de kallar Niceville.
De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats.
Men också om deras drömmar, längtan och hopp.
Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.

Niceville är en läsupplevelse utöver det vanliga,
 - en blivande klassiker om kvinnlig vänskap, mod och kärlekens kraft.
Adlibris


Inte riktigt den page-turner jag förväntade mig,
men en riktigt bra roman!
Handlingen kändes
(tyvärr, ska jag väl säga) trovärdig...
Tvivlar inte alls att det var så det gick till i Missisippi,
och säkerligen också ännu värre ibland... 
Jag missade filmen medan den gick på bio,
men ska hyra den någon kväll istället,
för det är klart jag vill se den också!
Betyget på boken blir 4:a av 5 möjliga
 

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Det är nog ingen bok för mig... varför vet jag inte, men inte min stil...

    Smaken är som baken! =)

    2011-11-08 | 12:30:42
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com
  • Yvonne säger:

    Den där älskade jag! Den ska tydligen bli film också...kanske lite osannolik, men vem vet, livet var inte lätt för färgade då! Och väldigt bra persongalleri tyckte jag :)

    2011-11-08 | 16:00:04
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Marie-Louise säger:

    Åh jag älskade den där boken och filmen! Det var länge sedan som jag läste en bok som ligger kvar inom mig så länge som just denna gör. Jag kan komma på mig själv med att gå runt och tänka på boken (och filmen) fortfarande, och det var ett bra tag sedan nu som jag läste den. Jag kommer nog snart att läsa om den :) Kram vännen

    2011-11-09 | 21:17:43
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: