mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Änglamakerskan...

Kategori: Böcker

av Camilla Läckberg



Påsken 1974 försvinner en familj spårlöst från Valö utanför Fjällbacka.
En fin påskmiddag är uppdukad i matsalen,
men alla utom den ettåriga dottern Ebba är borta.
Har de blivit utsatta för något brott eller försvunnit frivilligt?

Gåtan har aldrig fått någon lösning.

Många år senare återvänder Ebba till ön och den gamla barnkolonin där hennes
pappa med hård hand drev en internatskola.
Hon och maken Mårten har förlorat sin lille son,
och i ett försök att övervinna sorgen och gå vidare har de bestämt sig för att rusta
upp huset och öppna ett bed and breakfast.

När Erica Falck får höra om parets planer blir hon både överraskad och nyfiken.
Hon har tidigare forskat en del i mysteriet med den försvunna familjen utan att
hitta någon förklaring.
Nu söker hon upp Ebba för att höra vad hon vet.
Dessutom har hon själv en del att berätta om kvinnorna i Ebbas släkt -
en historia fylld av tragiska öden och hemligheter.

Ebba och Mårten inleder sitt renoveringsarbete,
men knappt har de börjat förrän de blir utsatta för ett mordbrandsförsök.
Och då de några dagar senare bryter upp matsalsgolvet finner de intorkat blod
under plankorna.
Det tycks som om ondskan i det förflutna har hunnit ifatt dem.
Under utredningen av branden börjar Patrik Hedström och hans kolleger gräva
i det gamla fallet igen.
Vad var det egentligen som hände Ebbas familj?


Spännande enellanåt, - jodå,
men ändå är det något med Läckbergs böcker som gör att jag varken fastnar för
karaktärerna eller rycks med i handlingen.
Att Läckberg enligt uppgift ska vara Sveriges mest läst författare är något
som egentligen förvånar mig, - är det verkligen så?
Personligen tycker jag att det finns många svenska författare som är betydligt bättre!
Och googlar man runt bland recetionerna ser man att jag är långt ifrån ensam om åsikten...

Änglamakerska får av mig en 3:a av 5 möjliga, lättläst och småspännande,
men inte så mycket mer...
Ingen bok jag kommer att fundera över, eller minnas speciellt länge!

OCH, fortfarande tycker jag att det är fullständigt osannolikt att polismannens fru Erica,
ÄNNU en gång är den som ramlar in i fallet, samarbetar med polismännen, 
och är den som är med i den något dramatiska upplösningen,
- IGEN!

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Håller med dig om Läckbergs böcker. Men det är väl det att hon skriver så enkelt och folkligt, samt att hon var tigig med att blanda deckare med familjeproblem i sona böcker som gör att så många läser. Samt att hon är duktig på marknadsföring.



    Jag lyssnar på just den boken nu, och den är lättsam och bra tycker jag.

    2011-10-09 | 16:19:57
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com
  • Marie-Louise säger:

    Jag håller med dig angående hennes böcker. Tyvärr är hon väldigt överskattad anser jag. Hon har inget bra skrivsätt tycker jag, jag retar mig på hennes lite slarviga upplösningar och denna Erica som ALLTID ska vara den som LÖSER fallet. Det är ungefär som om min syster, som alltså är polishustru, skulle få vara med och lösa polisfall. Skulle inte tro det! Nej Läckberg läser jag om jag får en bok med henne eller om jag vill ha något otroligt lätt- och snabbtläst. Kram fina

    2011-10-09 | 18:01:21
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Linda säger:

    Haha... men jag gillar dom. Hoppas den här också är bra. Den förra är den jag tycker varit "sämst" av dom om Erica.

    2011-10-09 | 18:25:16
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
  • Yvonne säger:

    Läckberg har jag slutat läsa...jag lägger min tid på att läsa annat. Lättläst, javisst, men det är lite för enkelt språk och story. Att hon är en av de mest lästa kanske säger en del om svenska folkets läsvanor... ;)

    2011-10-09 | 20:47:08
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: