mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Undrar vad det är som...

Kategori: Vardag

engagerar och drar så mycket folk här ikväll då...

Och det var då INTE meningen med inlägget, jag är inte på jakt efter fler läsare!

Jag skrev bara om en bok jag läst,
en bok som jag inte alls gillade,
OK, jag kan väl erkänna att jag var ovanligt hård i mina ord,
brukar nog inte uttrycka mig fullt så illa och elakt,
men jag skrev i min egen blogg,
en personlig åsikt, som jag även sa i inlägget säkerligen inte delades av alla andra...
Och när jag sa att jag var sååå snäll var det med min vanliga ironi!

Jag är verkligen ingen proffstyckare,
och har inte heller gett sken av det,
bara en tant som älskar att läsa,
och som bloggar om allt mellan himmel och jord i min "dagboksblogg"...

Antar författaren googlat på sitt namn, och hamnat här hos mig,
för jag tror inte hon tillhör de få som följer min lilla blogg i vanliga fall.

På hennes FB-sida står det nu att jag gett henne en riktig käftsmäll,
och att mina vänner här på bloggen till på råga håller med mig?!
(det vet jag inte, en del har tvärtom sagt att de gillar boken skarpt, men alla säger samma sak,
att man har rätt att ha sin egna åsikt)
I kommentarerna till hennes status kallas jag både det ena och det andra,
och omdömmen om bloggen ges, bl a hur jag kan kalla min katergori för "Boktips".
Att jag kan hålla mig till att läsa Mamma Mu, och det gör jag så gärna,-  OCKSÅ!
En annan författare (som jag gillar skarpt) kallar mig idiot,
och det kan väl hända jag är, både när det gäller det ena och det andra...

Så, det är väl OK att skriva om sina åsikter både här och där.

Att jag skulle krupit till korset, eller hur det nu sas, och backat känner jag inte.
Jag gillar fortfarande inte boken.
Men respekterar naturligtvis att andra har helt andra åsikter!
Och är det något jag ev ångrar är det möjligtvis att jag använde så hårda ord...
Man lär så länge man lever!

Och imorgon är det en helt vanlig dag här på bloggen!

Kommentarer

  • Carina säger:

    Har läst kommentarerna på Adlibris, och boken får allt från en stjärna (men tyckaren skulle ge minusstjärnor om det gick!) till fyra. Det som förvånar mig mest är att hon och andra författare ondgör sig över detta, får man inte tåla kritik när man publicerar?

    2011-10-10 | 22:59:38
  • Lejonkvinnan säger:

    Ja jisses hörru. Jag var tvungen att kolla in FB och se...

    Klart att du får skriva vad du vill i din blogg, om man är en offentlig person (författare, skådespelare osv) så får man ju ta smällar, det hör väl liksom till yrket.



    Äh, stå på dig! Du har din åsikt precis som alla andra!



    Kram



    Ps:Har inte läst någon av hennes böcker och har därmed ingen åsikt alls om dom.

    2011-10-10 | 23:08:04
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/
  • Cicki säger:

    Nu har jag inte läst på facebook men jag är helt övertygad om att man skriver precis vad man vill på sin egen blogg. Tycker man att en bok är dålig så skriver man naturligtvis. Och man ska inte behöva bli häcklad på facebook för att man har en åsikt. Så det så. Stå på dig, gumman. Kram

    2011-10-11 | 02:01:03
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.com/
  • Yvonne säger:

    Hohoho, hahaha! Klart du får skriva vad du vill på din blogg, vi har väl "tyckfrihet" här i Sverige vad jag kan minnas...;) Är man en offentlig person får man väl tåla kritik! Jag har inte läst någon av dem och har ingen lust heller. Det finns alldeles för många svenska författare som inte har något bra språk, men som säljer massor..hmm....

    Försökte läsa på hennes facebook, men kommer inte in där...

    Fortsätt att hissa eller dissa böcker, det är ju det som är kul! Alla tycker vi olika...Själv ääälskar jag Minotaurförlagets böcker, kanske någon annan avskyr dem.. Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam!!! från en annan boknörd som har lite krav på min läsning ;)

    2011-10-11 | 09:27:32
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Annica säger:

    Men vad är det jag läser!

    För det första har vi både tryckfrihet och yttrandefrihet i det här landet.

    För det andra är det som du och alla andra säger, din blogg och dina högst personliga åsikter.

    För det tredje kan man ju undra varför författaren hänger ut dig på FB? Är man en offentlig person får man vänta sig att hela världen inte älskar ens arbete. Du har ju knappast uttryckt dig negativt om hennes person. Bara om en bok. Som hon råkat skriva.

    Tycker att hon beter sig otroligt barnslig och omoget. Kan tom kalla det att hon gör ett personligt påhopp mot dig! För att du uttryckt din åsikt om ett av hennes arbeten.

    Löjligt, barnsligt och oerhört fånigt tycker jag.

    Kram!!!!!

    2011-10-11 | 14:02:40
    Bloggadress: http://afroditeskrypin.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Såklart man skall tycka vad man vill! Inte skall man väl ge bra kritik till något man inte gillar!!

    2011-10-11 | 19:15:58
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com
  • mammakero säger:

    Alltså jag blir så arg så jag kokar! Jag läste det du skrivit och med tanke på hur många olika sorters böcker du läser i veckan och hur länge du recenserat böcker, så vet du/vi vad du gillar/inte gillar. Du gillade inte denna bok, det finns som du sa, säkert många som gillar den men det är din recention, din blogg och din åsikt!

    Att ha olika åsikter om saker är en självklarhet, men att gå på personen ifråga i rena påhopp om dennes sätt att vara/inte vara är inte självklart. Inte ens tillåtet!

    Nu har jag inte FB. Följdaktligen har jag heller inte läst vad du fått utstå. Stå på dej!

    Jag läser inte alls så mycket som du gör, trots det har jag börjat läsa böcker som är så jäkla dåliga att jag undrar hur de kunde få tryckas alls! Jag har till och med SLÄNGT böcker pga av det, dessutom innan jag läst klart dom. (Det kan du ju inte göra när du lånar förstås och de böcker jag slängt har jag köpt).

    Fortsätt med dina bokrecentioner!

    om du vill kan du göra en ny kategori till dem istället. Som heter bokrecentioner och bara tipsa om i dina ögon bra böcker i denna boktipskategori...

    Om jag uttrycker mej rörigt och skriver slarvigt, så är jag upprörd...

    STORA KRAMEN!!

    2011-10-12 | 11:58:35
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här: