mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Om jag hade pengar..

Kategori: Resor

Karlavagnen P4 handlade ikväll om vad man skulle göra om man fick en större summa pengar..

Jag kom iallafall genast på vad jag skulle göra,
- bjuda hela familjen till Jersey!
Utan tvekan!!
(jag har själv varit där två gånger, och skulle väldigt väldigt gärna resa tillbaka, - men då med familjen)



Jersey tillhör Kanalöarna som ligger i Engelska Kanalen
mellan Frankrike och Storbritanien,
 
(öarna lyder under engelska kungahuset, men är självständiga och hör inte till UK)



Öarna har egna lagar, egen valuta osv
(så gott som obefintlig brottslighet, i dagstidningen kan det stå notiser som att
yngste sonen till mr John Smith ifrån byn Aubin urinerade offentligt utanför pubden
på lördagskvällen och fick böta 10£)



Världens mest filmade polisgård finns i St Helier,
det var där Bergerac körde sin röda sportbil..
Redan då jag såg den serien blev jag intresserad av ön,
och blev överlycklig när jag fick en resa dit av familjen på en födelsedag!



Det är så kraftig ebb och flod att vissa öar blir dubbel så stora till ytan vid ebb..
Man kan då gå torrskodd flera km ut på havsbotten!



Det är fantastiska vandringsleder runt ön Jersey
(som till ytan är 166kvkm, att jämföra med t ex Alnö som har en yta av 65 kvkm)
på norra sidan finns dramatisk natur
(vissa sträckor är t o m farliga att vandra)
och på södra sidan otroliga sandstränder,
(populärt bland vana surfare)

(öarna ligger nära Golfströmmen, och har ett ganska tropiskt klimat)



Jersey har många små mysiga "städer" och huvudstaden St Helier är ett shoppingeldorado!
Stora varuhus och små mysiga butiker.
Jerseytröjor, parfymbutiker i mängd,
 och jag tror varje fotbollslag i England har sin egna butik på ön!
Mycket att se, flera museum som visar hur det var under kriget t ex,
(bl a ett underjordiskt sjukhus)
många slott, fästningar och fyrar.

Miljontals med blommor, t o m en egen parad med blomstervagnar!
På ön finns också
snäckträdgård, lavendelfarm, vingårdar, fjärilsfarm,
och keramik tillverkas lite här och där i "Provance liknande färger"
där finns spännande grottor, och långa badstränder som slår allt.

Flotta hotell finns , såväl som enkla B&B.



Med båt kan man ta sig till de mindre öarna t ex Guernsey, Alderney, Herm
och Sark
(på Sark är det inte tillåtet med bilar, traktorer, inte ens att flygplan får flyga över ön,
det är T Y S T, "öronbedövande" tyst, häftigt)!!



Vem har inte hört talas om Jerseykor,
med sina långa vippande ögonfransar,
- och sin gula mjölk, som gör att smöret lyser som smörblommor!



Jag har just nu tvärlängtan till Kanalöarna,
doftande lavendelfälten, promenaden på havsbotten vid ebb,
eller åka med det häftiga mellantinget mellan båt och bil, - Amfibiefordonen.
Badet i det varma havet,
den goda maten
(främst fisken, ostronen, krabban och räkorna)
den starka cidern på pubarna,
shoppingen (moms existerar inte)!

Arbetslöshet finns inte, alla som vill arbeta har arbete!

Det finns två sätt att kunna bosätta sig på Jersey,
endera är du oerhört förmögen,
(nu snackar vi inte några miljoner, utan kanske hundratals miljoner)

- eller så gifter du dig med en "inföding",
(och även då får du att antal prövoår)

Nej, jag kan skriva hur mycket som helst om resmålet!

Hoppas på storvinsten,
då ringer jag ungarna och säger bara
- PACKA!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: