mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

För precis två år sedan...

Kategori: Familj

satt jag, tillsammans med min mamma och min syster,
och vakade över pappa...

Han skulle igår ha fyllt 82 år,
och idag är det alltså 2 år sedan han somnade in...

De sista 2 åren bodde han på ett vårdhem,
drabbad av en aggresiv och svår form av Parkinson.
En sjukdom han nog hade haft ett bra tag innan diagnosen ställdes...

Pappa var känd som en duktig och flitig byggnadssnickare,
han snickrade även möbler, kvar har jag bl a ett soffbord som han tillverkat.
Under många år drev mina föräldrar tillsammans med mina morföräldrar
även ett jordbruk, och då bodde vi 3 generationer på gården.
Även morbror och hans familj bodde där, vi var, när kusinerna fötts, 10 personer!
(det var inget kollektiv, familjerna hade naturligtvis eget boende, men på samma gård...)

Vilken lycka att det alltid fanns någon vuxen hemma när man kom från skolan,
och vilka minnen från djuren i lagårn, om slåttern, om potatislov från skolan osv...
Jag kan fortfarande minnas pappas doft när han kom hem från en dag i skogen,
lukten av motorsåg, trä och frisk luft...
(antagligen även svett, men det minns jag inte...)

Jag minns alla skidturer, fiskesemestrar, fjällresor (minst 2 st/år),
tältsemestrar då syrran och jag skämdes halvt ihjäl över vårt otroligt fula tält  ;-)
Alla skogspromenader för att plocka svamp eller bär...
(om sanningen ska fram var just det inte min favoritsysselsättning precis...)
Jag minns när han hjälpte mig att slita på mina nyinköpta LEE-jeans
med klorin och stenar...
(mamma visste inget, - hur hon nu kunde undgå det?!)
När han mötte mig på stan efter jobbet för att köpa den där långkappan
jag tjatade öronen av honom om...
Pappa var otroligt snäll, - men när han någon gång höjde rösten,
- då jädrans visste vi att han menade allvar...

(minns speciellt ett tillfälle när jag inte fanns på plats när han skulle hämta mig efter ett disco...
Senare kunde jag förstå hans ilska och oro, mitt i smällkalla vintern, mitt i natten, utan att
säga till någon, hade jag fått för mig att istället promenera hem... Tunt klädd i kortkort...
Jag var väl kanske 14 år och sträckan var nog närmare milen...
Och det var ju naturligtvis låååångt innan mobilerna...
Jag skulle blivit fullkomligt galen om mina tjejer gjort så!! )

När min morbror tog över jordbruket byggde så mina föräldrar en gård i närheten.
Där bodde de, och skötte omsorgsfullt om sitt hus och sin trädgård, i över 30 år.
Men när pappa började bli märkt av sjukdom blev det flytt till en lägenhet.
(min dotter B och hennes man köpte huset, så där bor numera alltså Familjen Bus) 

Efter hand som pappas tillstånd förvärrades blev det naturligtvis
svårare och svårare, till sist ohållbart, och alldeles för tungt att
vårda honom hemma, och han fick plats på ett vårdhem i närheten...
Mamma besökte honom varenda dag under de år han bodde där.
Och vi inredde hans rum så hemtrevligt som det bara gick...
Eftersom han endast kunde sitta i sin HD-stol eller ligga i sängen
ville vi naturligtvis att han skulle ha det extra trevligt och mysigt omkring sig!
Och han tyckte verkligen att han hade det så fint!
Han älskade vackra gardiner och blommande krukväxter,
(gärna i älsklingsfärgen cerice)
vi satte upp foton på barnbarnen, och barnbarnsbarnen...
Spelade hans favoritmusik
(han uppskattade bl a Katie Melua, storband och dansband)
Det var riktigt roligt att fixa till det på hans rum!
Och att sitta runt hans bord och dricka kaffe, han uppskattade mammas fikabröd!
På sommaren packade vi kaffekorgen och drog ut till vårdhemmets trädgård,
jag tror pappa satt ute varendaste sommardag som solen visade sig...
Och han var brunbränd och grann!

Det måste varit tungt och svårt för honom, - förr en riktig kraftkarl,
att bli helt beroende av andra, att måsta bli matad,
att inte klara av sin hygien eller toabesök själv,
att inte ens kunna klia sig på näsan om det skulle behövas...
Men ALDRIG att han beklagade sig!
Tvärtom var han så tacksam över all den hjälp han fick,
han tyckte så mycket om den gulliga personalen på avdelningen...
Han sa ofta ofta till mamma att hon skulle baka något gott att
bjuda personalen på, - och det gjorde hon naturligtvis...

Och sin humor behöll han in i det sista!
Ofta hördes personalen skratta högt åt hans dråpliga kommentarer,
som aldrig sades på någon annans bekostnad...

Pappas sista helg kom Systerysters familj upp från Stockholm för att fira
hans födelsedag, då satt han vid fikabordet och log så stort som bara han kunde.
Det syntes verkligen vad han njöt av att ha alla samlade!
(vid det laget hade han mycket svårt att få fram några ord eller ens några ljud, men OJ vilket minspel...)

Dagen efter besöket blev han mycket sämre igen,
och på något sätt förstod vi att det närmade sig slutet.
Så min syster kom tillbaka upp till Sundsvall och vi mer eller mindre
bosatte oss i pappas rum.
Jag är helt övertygad om att pappa visste att vi fanns där,
vi spelade hans favoritmusik, pratade och skrattade, fick besök av morbror
och moster, och några av pappas vänner, vi beställde mat, vi sov i fåtöljer...
- och vi hade, trots allt, några riktigt fina dagar där tillsammans...

På själva 80-årsdagen trodde vi flera gånger att han skulle somna in,
han var inte vid medvetandet någon gång alls...
Alla tecken fanns på att hans kropp stängde av funktion efter funktion,
men han hade inga smärtor och ingen ångest,
allt var bara så lugnt, så varmt och fridfullt...

På kvällen kom mina barn för att besöka sin morfar för sista gången,
det kändes otroligt skönt att vi alla hade så gott om tid att ta farväl...

Och så, vid 06.50 tittade han plötsligt klarögt upp på oss
- och drog så lugnt ett sista andetag...

Älskad och saknad

Kommentarer

  • syster säger:

    TACK för din fina minnesberättelse av pappa. Mina minnen är ungefär desamma.

    Har tänkt på honom hela dagen igår när han skulle fyllt år, och mina tankar kommer var hos honom även idag. KRAM!

    2010-12-17 | 06:43:39
  • Carina säger:

    Du skriver så fint om er pappa att jag sitter här med gråten i halsen. Funderar över min egen pappa som jag dessvärre inte har så tydliga minnen av som du. Jag var bara 6 år när han gick bort.

    Kram Carina

    2010-12-17 | 07:32:01
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • TokigTossa säger:

    Älskade gumman min! Underbara rader att läsa om din pappa, Största kramen/Tossan!

    2010-12-17 | 08:00:11
  • Helena säger:

    Vad fint du skriver....nu fick du mig att börja gråta.=)

    Förstår att du saknar din fina pappa....han finns med dig i hjärtat.

    Kram finaste vännen!

    2010-12-17 | 08:23:04
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Rörande vackra ord!! Kram

    2010-12-17 | 08:44:20
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Erika säger:

    Jag blev verkligen tårögd av att läsa allt du skrivit. Känslan infinner sig att här är det människor som bryr sig om varandra. Nog är det svårt att bli äldre och sjuk, och inte kunna klara sig utan hjälp. Är nog få förunnat att leva ett helt liv utan sjukdom.



    Kram

    2010-12-17 | 08:56:02
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • Gun säger:

    Men lilla vän va fort tiden går. Å du skriver så fint om Pappa Sigvard, han var verkligen en genom snäll människa. Kram på er alla o ni är i våra tankar,,

    2010-12-17 | 09:04:35
  • Maddie säger:

    Älskade moffan <3

    Saknaden är oändlig...

    2010-12-17 | 09:34:38
  • Åsa säger:

    vad underbart du skriver! Och vilken fin uppväxt ni verkar ha haft!! =)

    Som vårdpersonal reflekterar jag även över vilken underbar sista tid ni i familjen gav din far. jag är också övertygad om att han kände att ni satt där, de sista dagarna...

    Tänk om alla hade sådana anhöriga!

    2010-12-17 | 10:20:07
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Anki säger:

    Vad fint du skriver om din pappa, han var nog bäst!!



    SV: Jag fyller 45 och han har hittat på lite bus som går att läsa om på min blogg nästa vecka någon gång.

    2010-12-17 | 17:11:10
    Bloggadress: http://anncatrine.blogg.se/
  • Trolda säger:

    Åh ett så vackert inlägg över din käre Far!!! Blir alldeles rörd och tårarna är nära... Måste varit fantastiskt fint att ha sådana vackra minnen med honom, och så fint att ni var där när han somnade in lugnt och stilla. Förstår att du tänker på honom och saknar honom!



    Trolda - kramar!

    2010-12-17 | 18:30:14
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • ejmis säger:

    Vilket fantastiskt fint inlägg!!

    Du vet hur blödig jag är...nu rullar tårarna nerför mina kinder.

    Kram min vän!!

    2010-12-17 | 22:02:46
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Ett låååångt och fiiiint inlägg! Mycket rörande. Jag förstår hur nära det känns, dessa 2 år utan honom.

    KRAM!!

    Och nu till något helt fånigt... I postbilen satt jag och funderade på vad du skulle kunna kalla Lilla och Stora Bus när de blivit större... ! Ja, jag vet, vad har jag egentligen med det att göra????

    En idé fick jag i alla fall, fånigt nog. Lillabu och Storabu. Eller varför inte lilla och stora Mu?

    Erkänn att det är fånigt och egentligen helt opassande med tanke på det fina inlägget tillägnat din far...

    2010-12-17 | 22:37:45
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Hanna säger:

    Fint skrivet om din kära pappa :) Jag anar han hade det otroligt bra ända in i det sista, även om han inte var i medvetande i slutet. Det beror nog på hans härliga barn!



    Får lite minnen av min farfar i din berättelse (potatislandet, slåttern osv), fast min lukt av farfar var istället styckad älg ;)



    Nä, nu ska jag väcka gubben (som somnade i soffan efter gästerna gått). Det är nog bättre att få sova i sängen, annars klagas det på ond rygg i morgon.

    2010-12-17 | 23:00:18
    Bloggadress: http://medvetennarvaro.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Med en tår i ögonvrån läser jag om din lilla pappa...såå fint skrivet! Tack för att du delar stunden med oss!

    Min lilla pappa blev blott 55...jag var 21...min son drygt 1...så mycket vi inte hann med!

    Kramen från Rankan som nyss var ut i snön i bara särken! (Satte i motorvärmaren, men glömde termosen!)

    Ragnvi

    2010-12-18 | 08:08:36
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: