mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Uppdrag granskning...

Kategori: Funderingar

i SVT är ju som väl alla vet ett granskande samhällsprogram...

I gårdagens säsongspremiär berättades om något som fått namnet
Euro-orphans.

Det handlar om barn som tvingas växa upp utan sina föräldrar
när deras mammor och pappor måste söka sig utomlands för att försörja sig.
(många söker sig till Sverige för att jobba med städ och byggjobb, andra "populära"
länder är Irland och England)
I Lettland beräknas en tredjedel av den arbetsföra befolkningen ha sökt
sig utomlands för kunna överleva, - för att kunna försörja sin familj.

Det handlar om hundratusentals barn i Europa som tvingas växa upp hos
äldre släktingar, grannar eller till och med helt okända människor!
Tappra små barn som insåg nödvändigheten av att få arbeta,
även om det blev långt hemifrån...
Barn som naturligtvis saknar sin mamma och pappa!
Hela tiden!
Vilket trauma, hur blir deras framtid?!

Föräldrarna kan bara resa hem någon gång/år,
när de bad om ledighet en gång/kvartal för att besöka sina barn tyckte
inte de svenska familjer som de städade åt om det!
Och nekade till ledigheten!
De skulle ju inte få städat den veckan!
Eller behöva ägna tid åt att städa själva,
och då skulle ju inte de få mer tid med sina egna barn!

Makabert!

Jag hade ingen aning om detta, - hade du?
(och nu kan jag inte sluta tänka på det)

Är så glad att jag haft förmånen att alltid kunna ha mina barn hos mig!
Är tacksam över att jag inte utnyttjat någon annan på det här sättet!
(helt OK med städhjälp, men med svenska löner, svenska villkor och kanske även
svensk arbetskraft)!?)

Samtidigt var ju de Lettiska kvinnor som medverkade i programmet
tacksamma över möjligheten att få arbeta och försörja sig och sin familj...

Myntet har två sidor!


Kommentarer

  • syster britta säger:

    såg tyvärr inte programmet (ska göra det) men har träffat många mammor som har sitt barn kvar hos släkten på andra sidan klotet. Vi har diskuterat detta i arbetsgruppen många gånger och kanske att jag kommit fram till att "det kan vara olika" Många gånger använder man sitt eget land som norm för det "normala". Man får bara hoppas att barnen har andra bra vuxna kring sig som de kan knyta an till.

    2010-09-02 | 11:31:46
  • Carina säger:

    Vet du jag hade verkligen ingen som helst aning om detta. Såg inte programmet heller men det pratades om det på skolan idag! Jag ska titta på det tänkte jag, tänk om man visste detta när vi var i Riga för någon vecka sen. Nog såg vi mycket fattigdom allt men att det var så illa visste jag inte, sorg är känslan......

    2010-09-02 | 21:03:57
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/

Kommentera inlägget här: