mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Fasanjägarna...

Kategori: Böcker

av Jussi Adler-Olsen



År 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga.
Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever,
som kommer från några av de mest välbärgade familjerna i Danmark.
Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is.
Nio år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden.
Därmed anses brottet vara uppklarat.

Av oförklarliga anledningar hamnar mappen med fallet på kriminalinspektör
Carl Mørcks skrivbord.
Mørck, som arbetar på Avdelning Q, Köpenhamnspolisens cold case-avdelning,
är först övertygad om att fallet har hamnat fel.
Men när han börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet.

Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan den
hemlösa Kimmie och tre av landets mäktigaste män.
De letar desperat efter henne eftersom hon har information som kan krossa dem.
Kommer de att hitta henne?
Och är det verkligen det de vill?
Adlibris

Det här är det andra boken av Jussi Adler-Olsen som jag läser,
(tack Tossan för tipset om Jussi och hans böcker)
och liksom den första, Kvinnan i rummet, fullkomligt älskar jag den!

Och se där, - del tre ligger redan här i bokhögen och väntar...

Gillar dialogen mellan karaktärerna, den råa och homoristiska tonen,
den genomtänkta och spännande historien, ja till och med slutet!
Utan att avslöja för mycket, skönt när inte allt är helt "happy ending"  ;-)

Ger tveklöst boken en 4,5 av 5 möjliga,
nu är frågan, törs jag börja med trean på en gång, eller ska jag försöka mig på
att göra någon nytta också...
Du som ännu inte läst Jussis böcker, och som funderar på att börja,
- läs dem helst i ordning!


Kommentarer

  • Yvonne säger:

    Haha, jag läste ju Flaskpost från P först, eftersom den kom ut först. DEN var bra, men de andra två..njae..gillade inte. Så kan det vara :)

    2011-10-18 | 12:53:45
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Marie-Louise säger:

    Åh jag har fortfarande inte läst ut denna :( måste allt göra det i helgen känner jag :) Kram

    2011-10-21 | 17:29:08
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: