mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

För att förhindra...

Kategori: Mat & Dryck

total paltkoma behöver jag förslag på lätt förrätt/drinktilltugg...

Mitt "Halv-åtta-hos-mig-gäng" ska nästa helg samlas hos mig,
(men vi tävlar inte, vi bara turas om att bjuda varandra på god mat någon gång om året)
det enda jag med säkerhet vet är att jag ska bjuda på äggtoddy som dessert.

Eftersom jag de senaste gångerna bjudit på fisk är jag också ganska säker
på att det den här gången ska bli kött,
och det jag funderar på är några riktiga "retrorätter"...

Fondue med hasselbackspotatis och olika såser och tillbehör
(trevligt att plocka ihop sina egna spett, och jag gör världens goaste tartarsås till)
Raclett med massor av olika grönsaker, och kanske hasselbackspotatis
(även här plockar man ju själv sina favoriter, känns lite nyttigare är fonduen...)
Plankstek
(som jag vet är något av en favoriträtt för två av gästerna)

Då var det starters då!
Eftersom varmrätten blir mäktig behövs något riktigt litet och lätt,
även om kvällen är lång finns annars risken att vi ligger som slagna hjältar
långt innan vi skiljs åt...

Så, förslag mottages tacksamt!

Den här äggtoddyn bjöd Mika på i teveprogrammet Halv Åtta Hos Mig,
någon som redan testat den?






4 st äggulor
4 msk socker
2 dl grädde, vispad
4 tsk florsocker
4 tsk nescafé
4 tsk kakao
4 msk konjak
4 st halva äggskal

Koka äggskalen. Vispa äggulor och socker.
Vispa grädden och häll ner i äggblandningen.
Häll upp i portionsglas.
Ställ in i frysen (flytta in till kylen ca 30 minuter innan servering)
Precis innan servering - lägg på florsocker, nescafé och kakao i små "öar".
Häll 1 msk cognac i äggskalet och placera mitt på.
Servera. Låt gästerna hälla konjaken över desserten och blanda ihop allt.

Kommentarer

  • syster britta säger:

    äggtoddyn vågar jag inte testa men däremot bjöd jag på Mikas varmrätt förra veckan. Jättegoda kycklingfileèr med pestopotatis. Desserten blev då Mobergs vinbärskaka/paj med marängtäcke. Smaskig! själv behöver jag tips på lätt/god kvällsmat när bokgänget kommer nästa vecka. Förslag?

    2011-02-08 | 08:50:35
  • Ann Catrine säger:

    Systeryster;

    kanske jag ska tänka om och ta kycklingrätten?

    Ska fundera lite över förslag på kvällsrätte..



    Ha en bra dag!

    2011-02-08 | 08:54:54
    Bloggadress: http://mormormu.blogg.se/
  • Ann säger:

    Desserten har jag gjort. Såååå god var den :=)

    2011-02-13 | 10:12:03

Kommentera inlägget här: