mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Naturstigarna...

Kategori: Natur & Hembygd

Från Fjärd till Fjärd (1,4 mil), och den något längre (55 mil) Från Kust till Kust
är ett samarbete mellan en mängd aktörer,
bl a Kommuner längs lederna, Naturvårdsverket, Kyrkor, Länstyrelser m fl.

Från Fjärd till Fjärd är den promenad jag brukar ta, i stort sett dagligen.
(den färdigställdes i höstas, men idag skulle den liksom firas ordentligt)
Från Kust till Kust, som startar i Selånger och slutar i Nidaros, nuvarande Trondheim
är en Pilgrimsled, - den har jag endast tagit någon enstaka dagslång etapp av...

Idag var det pompa och ståt då den sista delen av naturstråket invigdes,
först samlades vi i Selångers kyrka där vår Kyrkoherde berättade lite om
bygdens och kyrkobyggnadernas historia.
I samlad tropp gick vi ner till Naturstigen där vi möttes av tre kvinnor
från medeltiden som berättade om hur det kunde vara att leva i Selånger
vid den tiden.
Sedan hölls det tal av både den ene och den fjärde som varit delaktig i färdigställandet
av leden... En del tal var lååånga... men inte tråkiga!
Vi bjöds på cider, och eftersom jag redan promenerat i drygt en timme och därför
var rejält törstig tog mig både en och två påfyllnader i glaset...
(Tyvärr, - för attans vad brått det blev sista biten hem till toan) !
Efter det klipptes det blågula bandet och vi som ville kunde ta en promenad.

Här och där längs leden står kombinerade vilobänkar/anslagstavlor utställda,
även en fågelskådarplattform har placerats ut där man kan sitta och titta ut över
fjärden och dess fågelliv.
På de utsatta informationsskyltarna kan man läsa om t ex de fåglar man kan se på platsen,
vilka mer ovanliga växter man kan hitta där, och om vad som utspelats på platserna
genom historien...

Motion OCH bildning  ;-)



Tittar du noga ser du en liten svart prick/pil i mitten av kartan, där bor jag.
Promenerar jag västerut går jag Från Fjärd till Fjärd.
Väljer jag istället att gå österut går jag Hälsans Stig som är en promenadväg
som Sundsvalls Kommun iordningställt med syftet att få innevånarna att röra sig mer...
Då hamnar jag i centrum istället...
Jag har alltså lyckan att ha två riktigt vackra och bra stråk att välja mellan!


Medeltida berättarkvinnor...


Klippning av band... Och lokaltidningarna var på plats...


Min vännina L som är den som arrangerar Pilgrimsvandringarna,
var dagen till ära klädd i sin vandrardräkt och med staven beredd...


Det blev väl iallafall en skaplig liten runda idag....?!

Regnet hotade över oss under hela dagen, men vi klarade oss!
Däremot både grått och kallt!





















Kommentarer

  • Ingrid säger:

    Vad trevligt!! Här funkar det inte ens med ett Värdshus. Nu har det gått i konkurs igen!!!! Tredje gången på kort tid. Och ändå har de stöd av de lokala företagen, Suck

    2011-05-13 | 21:02:36
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • ejmis säger:

    Vilka perfekta vandringsstråk du har runt knuten!!

    2011-05-13 | 21:06:36
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Vilka härliga naturstråk du har runt dig :)

    Svar: Jo jag tänkte jag behövde lite mardrömmar ;) Men var det inte den där boken grannen (del4) som var läskigast, eller är del2 också det?

    2011-05-13 | 21:13:55
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Vilka härliga bilder! Du bor nära perfekta vandringsleder ser jag!

    2011-05-13 | 21:19:33
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Vilka fina leder damen har...hehe.

    2011-05-14 | 06:38:04
  • Anki säger:

    Vad perfekt du bor, mycket roligare att promenera när man har det så nära!



    Ha en bra helg!!

    2011-05-14 | 08:47:34
    Bloggadress: http://anncatrine.blogg.se/
  • Helena säger:

    Vilket fint stråk du har runt knuten.

    Ha en skön helg vännen!

    Kram

    2011-05-14 | 09:57:52
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: