mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Ett litet snedsprång...

Kategori: Böcker

av Denise Rudberg
(jädra människa, hon har helt förstört min nattsömn
... det gick bara inte att lägga ifrån sig boken)  ;-)

Här kommer först en recension om själva romanen och dess handling,
och strax efter kommer ett inlägg om hur det var läsa i det nya bokformatet,
excess...



Elegant crime kallar Denise Rudberg sin genre.
Det är kriminalhistorier i överklassmiljö, med tjusiga middagar,
designkläder och lätt uttråkade hemmafruar på vift i Djursholm.
Miljön känns igen från hennes tidigare böcker, och den rymmer
allt som behövs för att skapa en spännande historia
- makt, pengar, flärd och dekadens.

Marianne Jidhoff, 55, är nybliven änka.
Hennes make Hans Larson, riksåklagare, var vid sin död en hyllad man,
en rättvisans trogna tjänare.
Men han var inte lika trogen sin hustru som han var trogen rättvisan.
Marianne fanns trots detta vid hans sida in i det sista.
Precis som hon alltid gjort.
Själv utbildad åklagare, födde hon i stället tre barn och blev en god
representativ hustru.
Först när barnen blivit betydligt äldre tog hon en tjänst som åklagarsekreterare.

Efter Hans död blir Marianne övertalad att återvända till åklagarmyndigheten.
Man har problem med läckor, och Olle Lundqvist, chefsåklagare,
behöver någon med stor erfarenhet, någon han kan lita på.
Marianne beslutar sig efter ett par sömnlösa nätter för att återigen börja arbeta.

En finansman, Christopher Turin, blir mördad utanför sin våning på
Narvavägen i Stockholm
.
Marianne Jidhoff får tillsammans med den luttrade och erfarna
kriminalkommissarien Torsten Ehn ta sig an fallet.
Med sig har de också kriminalassistenten Augustin Madrid,
en vacker och begåvad yngling som visar sig ha mycket mer att tillföra
utredningen än man i förstone kan tro.
En fascinerande trio som vi kommer att få möta också i kommande böcker.

Brottet visar sig ha kopplingar till en märklig och sluten verksamhet som
drivs i det tysta.
En verksamhet dit bara de som är beredda att betala dyrt för sig har tillträde
och får leva ut sina allra hemligaste fantasier.

Detta är upptakten till den första i en svit kriminalromaner med överklasskvinnan
Marianne Jidhoff och människorna omkring henne i centrum.
Denise Rudberg är ganska ensam på plan när det gäller att skildra livet och
flärden i den här världen.
Det är stilfullt, elegant och spännande.
Adlibris

Boken höll mig alltså vaken inatt, ända till 05.30 imorse,
det gick bara inte att sluta läsa...
Sträckläsvarning!!
Blev genast vän med karaktärerna, och vill bara umgås med dem ännu mer...
(som tur är har jag uppföljaren liggande här bredvid mig att börja med direkt...)
Olidligt spännande, och samt sagt, - helt omöjlig att lägga ifrån sig innan sista ordet var läst!

Jag har aldrig, vad jag kan minnas, läst en dålig bok skriven av Denise Rudberg!
Utan minsta tvekan får boken betyget 5 av 5 möjliga...


Kommentarer

  • Fina Frun säger:

    Åh wow vilken bra recension! Nu ångrar jag ju att jag inte valde samma bok.... men, men jag får köpa den så fort det går ;)



    Jag kommer skicka länk med dina fina recensioner till pocketförlaget, så får vi se vad de hittar på....



    Jag kommer även länka dig på min blogg!



    Kram/Fina frun

    2011-11-02 | 12:30:38
    Bloggadress: http://finafrun.se

Kommentera inlägget här: