mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Real life...

Kategori: Vardag

utmaningen hos Yohanna denna vecka är kylskåpet...

Idag en ganska sorglig och anskrämlig syn hos mig!

Inget ätbart alls, förutom grönsaker,
och tro mig,
jag lever inte endast på det!
(hade det varit så hade jag knappast behövt kämpa med vikten jämt och ständigt...)

Tvärtom, jag älskar att laga mat, lagar nästan alltid från grunden,
använder väldigt sällan halvfabrikat och liknande.
Lagar alltid för mycket mat, äter gärna samma rätt 2-3 dagar i rad...
(Fryser sällan in resterna, det blir inte lika gott enligt mig, och så har jag ju ingen micro att tina i...
Ja, det finns folk utan micro)!

Anledningen till den tomma kylen är väl egentligen (minst) två,
* jag hade tänkt handla lite idag, men ännu inte kommit iväg
* jag har för nära till affären

Visst, - man kan ha för nära,
* jag behöver inte planera och storhandla
* affären finns drygt 100 meter bort och är öppen alla dagar till 22.00
(så skulle sötbegäret drabba mig finns tyvärr alltid lösningen nära...)

Ev fördelar med närheten?
* jag kan efter att ha besökt butiken äta det jag för dagen är sugen på...
(så skulle sötbegäret drabba mig finns tack och lov alltid räddningen nära...)
* "min" affär är en sån som annonserar nästan varje dag med lockvaror, och jag nappar!
(ofta finns varor med kort datum till superlåga priser, flera dagar innan bäst-före, hur bra som helst)

Vad som alltid finns i kylen är bregott, smör, buljonger, bönor, hemkokt lingonsylt
samt diverse mystiska ingredienser som jag behövt testa till något nytt recept...
Och så grönsaker och lök!

Det mest överraskande i min kyl är väl kanske den blå plastlådan med batterier
och en liten flaska med kolloidalt silver...




Kan tillägga att det är först sedan jag blivit ensam som skåpet ser ut så här,
när jag hade familjen hemma var läget ett helt annat...
Receptläsning, planering, storhandling och långkok!
Men då hade jag också större kylskåp...
Ibland blir längtan efter gamla tider för alltför stark,
då ringer jag efter familjen, och så börjar jag planera och långkoka  ;-)

Update:
Såg nu att man även ska nämna två saker som bara MÅSTE finnas i kylen,
en nyttig och lite mer onyttig...
Den nyttiga blir, - lök
Den onyttiga blir, - Pepsi Max
(fast jag just för tillfället inte har någon hemma, och det är illa)!

Kommentarer

  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Ser jättebra ut och anledningen till att mitt kylskåp är så välfyllt är ju att vi var och ahndlade igår. Innan var det minsann inte så. Fast nu är ju det inte det viktiga utan VAD man har däri ;)



    Hälsningar

    Yohanna

    2011-10-04 | 13:14:27
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
  • Yvonne säger:

    Jag ser att du har smör hemma..det är ju en bristvara nu, och mitt börjar ta slut... ;)

    2011-10-04 | 14:32:36
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • LissenTo säger:

    Välstädat och fint i ditt kylskåp.

    Och visst är det en fördel att affären är så nära och oftast har lockpriser på bra matvaror och gottigott gott.

    2011-10-04 | 17:59:59
    Bloggadress: http://lissento.blogg.
  • Marie-Louise säger:

    Ser riktigt bra och nyttigt ut :)

    Nu ligger mitt kylskåpsinlägg uppe. Kram fina

    2011-10-04 | 18:10:17
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Fina Frun säger:

    ser prydligt och fint ut :)

    2011-10-04 | 18:50:00
    Bloggadress: http://finafrun.se
  • soffie säger:

    va fint du har det i kylskåpet!å tusen tack för dina fina kommentarer hos mej de värmer ska du veta du goa bloggvän,kram

    2011-10-04 | 21:10:49
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Åh, kära du... hoppas värken släpper... detta elände. Underbara bilder såväl från natur och kylskåp.



    Här regnar det och är grått och kylen är inte en vacker syn... stökigt värre... jag städar och orkanerna drar fram.



    Gärna Pepsi i kylen... håller med.



    Kati

    2011-10-04 | 21:30:46
  • Anonym säger:

    Åh, kära du... hoppas värken släpper... detta elände. Underbara bilder såväl från natur och kylskåp.



    Här regnar det och är grått och kylen är inte en vacker syn... stökigt värre... jag städar och orkanerna drar fram.



    Gärna Pepsi i kylen... håller med.



    Kati

    2011-10-04 | 21:31:26
  • Linda säger:

    Oj vad fint & rent ditt var. Såg väldigt lockade ut, och mycket gott fanns det också! :)



    Jo, jag har också haft nära till affären innan, bara över vägen & jag märkte att det blev dyrt. Man kunde handla vad man ville, vad man var sugen på. Funkar ju inte riktigt i längden, men det är också bra för då slipper man gå så långt om det regnar typ ;)

    2011-10-05 | 10:00:34
    Bloggadress: http://lindahmari.blogg.se/
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Nu ligger sammanfattningen ute. Bara att köra på och kika in hos alla andras normala kylskåp.

    Tack för att du ville vara med och hoppas att du hänger på nästa vecka också.

    Hälsningar

    Yohanna

    2011-10-06 | 00:00:11
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
  • Maya säger:

    Här är med lök en viktig sak att ha hemma... kan ju nästan trolla med lite lök för att få en god middag :)

    2011-10-06 | 06:58:14
    Bloggadress: http://mayashideout.blogspot.com/
  • Annelie säger:

    Välordnat har du! Önskar att jag också kunde ha så... jag bara stoppar in där det finns plats... :-) Fast mitt kylskp brukar också gapa tomt ibland... ha en jättefin fortsättning på torsdagen.

    2011-10-06 | 13:33:35
    Bloggadress: http://anneliestankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här: