mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Real life...

Kategori: Real life

denna vecka hos Yohanna har temat "Mys"
 
Det var väldigt länge sedan jag var med i Real Life,
- känns som dags att försöka hoppa på tåget igen!
 
Just "fredagsmys" är väl något av en svunnen tid för mig,
- visst självklart blir det extra mys när jag har besök av t ex barnbarnen...
Vilket ofta är just på fredagar eller lördagar (skolplikten gör ju att det numera är helger som gäller)
Då hyr vi film, fyller skålar med godis, popcorn eller fruktsallad.
Vi pysslar gärna lite, kanske målar en tavla, fixar med foton etc...
Även då hamnar vi så småningom i min favorithörna som är sovrummet och min sköna 120:s säng.
Soffan och teven i vardagsrummet används inte alls lika ofta,
- nej min kropp fullkomligt gormar - Lägg dig!! - LÄGG DIG!!!! - L.Ä.G.G. DIG SA JAG!!!
När jag flyttade in här gjorde jag mig av med min dubbelsäng, - vad skulle jag liksom med den till...?!
Men har nu insett att en större säng är precis vad en mormor behöver!
Dels är jag liksom bra på att breda ut mig själv, det ligger både det ena och det andra brevid mig,
böcker, tidningar, fjärrkontroller, almenacka, block och pennor, telefon med mera...
Dels spelar det ingen roll hur jag bäddar i bäddsoffan i vardagsrummet,
- barnbarnen kommer in till mig...
Spelar ingen roll att jag bäddar på madrasser i sovrummet,
- barnbarnen kryper ner hos mig...
Och det är såååå mysigt, och såååå varmt och trångt  ;-)
 
Faktum är att jag nog försöker ha "mys" även till vardags, jag tänder massor av ljus, gör iordning en god kopp te, spelar kanske lite skön musik 
- och så däckar jag i sängen!
 
Eftersom min kropp alltså börjar knorra redan på eftermiddan blir det oftast så att jag gör kväll tidigt.
Väldigt tidigt! Inte alls ovanligt, snarare regel, att jag redan vid 18-tiden gjort kväll!
Teven står på, mobilen ligger brevid mig (bl a spelar jag lite WF, pratar med någon vän eller någon av barnen)
 
Även om det låter som ALL min tid tillbringas i sängen är det naturligtvis inte alldeles sant...
Jag älskar att gå mina mysiga stavgångsrundor, gärna ensam, tänker så bra då, blir en form av meditation. Mina stigar går längs vatten, genom skog, över ängar... Återhämtning...
 
Mysigt även när en god vän kikar in på en enkel fika och timlslånga samtal,
- det goda samtalet kan inte nog överskattas! 
Det är mys!
 
"Designat vs kaosmys" undrade Yohanna,
måste nog erkänna det lutar åt det förstnämda, det måste vara undanplockat, ingen disk, inga kläder slängda över en stol, - och brickan med kvällsfikat måste vara fint dukad...
Vardagslyx  :-)
 
Tvätthögen var något Yohanna också undrade över, - når man någonsin botten?
Jodå, - vänta bara tills barnen flyttat hemifrån!
Nu har jag fullt sjå att få ihop en ljus och en mörk tvätt...
Lakan och frotté tvättas varje vecka, OCH jag hinner med sånt som duschdraperier, möbelöverdrag etc.
Så lugn, - du kommer hinna ikapp tvättberget!
 

 
Här är alltså mormormu:s lilla favorithörna, överkastet läggs sällan och aldrig på...
 
Jag ber om ursäkt för rörigt och osamanhängade inlägg, säker även många stavfel.
Jag har legat hela natten och läst, sovit max ett par timmar...
Detta i kombination med några värktabletter gör nu att ögonen kippar och jag ska faktiskt dra mig tillbaka en stund  ;-)
Du undrar kanske vart, - hallååå!?
Till min myshöra så klart!

Kommentarer

  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Åh så kalasbra och trvligt skrivet. Jag förstår dig precis. Måste börja mys-fixa sängen nu ;)

    Återkommer med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    2012-09-19 | 13:54:40
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
  • mammakero säger:

    Sitter här med en mycket bedövad mun, efter att ha varit hos tandläkaren.
    Jag håller med om att mysa gör jag bäst när det är snyggt och städat runt omkring mej. Det går liksom inte att mysa det ser kaotiskt ut!
    Du har så bra smak!! Så snyggt och fräscht hemma!

    Svar: Till veckan ska jag både till tandläkare och till tandhygenist... Inget jag direkt ser fram emot, men ett nödvändigt ont! Har inga hål, men tandsten som ställer till problem...Vad gullig du är som gillar mitt hem, det är långt ifrån perfekt och någon inredningsdröm. Men det är mitt allra egna hem ;-) Kram!
    Mormor Mu

    2012-09-19 | 16:16:24
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se
  • Dagliga Ljusglimtar säger:

    Mormor/farmormys måste vara bland de mysigaste man kan göra:) Vardagslyx är inte helt fel, men för att vi ska kunna mysa måste vi acceptera kaos!

    Svar: Och det är det där med kaos jag inte riktigt klarar av, kanske p g a att jag haft för mycket kaos tidigare i livet, och nu pratar jag inte om rörigt och stökigt med prylar... Försöker väl ha ordning och reda på det jag kan helt enkelt... Amatörpsykolog ;-)
    Mormor Mu

    2012-09-19 | 19:15:43
    Bloggadress: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se
  • Yvonne säger:

    Så mysigt det verkar! Överkast var det många år sen jag orkade lägga på...

    2012-09-19 | 19:45:04
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Och här kommer sammanställningen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/sammanstallning-av-real-mysstallen.html

    Så härligt att se allas mysstället, riktigt mysigt ;)
    Tack som alltid för att ni delar med er och inte "skäms".

    Hälsningar
    Yohanna

    2012-09-20 | 01:18:06
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
  • Freja säger:

    Sängen, så använder jag den oxå, bästa mysstället av alla. Just nu myser jag i den med en konvalescent katt, Doobidoo och en stor kopp te...

    Svar: Ibland skäms jag över att jag tillbringar så mycket tid liggandes/sittandes i sängen... Men vadå!? Det är ju där jag helst myser! Och mår bäst när kroppen säger "stopp".Ska byta till dubbelsäng, enbart på grund av barnbarn som vill trängas lite med mormor ;-)
    Mormor Mu

    2012-09-21 | 20:44:49
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/reddevil/
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Och nu kör vi igen.
    Välkommen ;)

    Hälsningar
    Yohanna
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/real-life-dela-eller-komplettera.html

    Svar: Tackar! :-)
    Mormor Mu

    2012-09-25 | 16:56:00
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se

Kommentera inlägget här: