mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Real life...

Kategori: Real life

hos Yohanna handlar denna vecka om mobiltelefoni...
 
Ja, och om mobiltelefoner och dess betydelse kan det ju sägas en hel del  ;-)
 
Min första mobil var ingen liten lätt sak, inget man stoppade i fickan precis!
Det här var 1992...
Batteriet placerades i bagaget på bilen (för det var just en moBILtelefon), och luren (som verkligen såg ut som en telefonlur) sattes fast i instrumentbrädan...
Dyrt var det att använda den, - skitdyrt!
Man försökte prata snabbt så man inte skulle få en infarkt när fakturan kom!
Sommaren -92 hade jag just träffat en man, han bodde i en närliggande stad och första sommaren hyrde vi därför en stuga mitt emellan våra bostadsorter, på det sättet kunde vi båda sköta våra jobb och samtidigt prova på att bo ihop...
En lååång och dyyyyr kabel inköptes så vi kunde ta in mobilen i sommarstugan, en kabel som låg lite käckt från bilen, över gräsmattan och in i stugan.
Sommaren gick, och till hösten kom så räkningen för vårt telefonerande, kommer inte ihåg exakt, men det var över tiotusen iallafall, och det var jämarns mycket pengar det -92
 
Samma år men på vintern var jag på väg från min stad till hans stad, snöstormen kom plötsligt och en sträcka som vanligtvis tog ca 45 minuter tog nästan 12 timmar!
Oplogad E4 och en drös med bilolyckor gjorde att det var tvärstopp!
Spelade ingen som helst roll att jag hade en bra bil med bra vinterdäck. 
Man tog sig ingenstans!
(som tur var hade jag både varma kläder och vatten med på resan, men inget att äta...)
Eftersom man för att få shabraket till mobil att fungera tvingades ha en antenn skyltandes på bilen upptäckte medtrafikanter att jag faktiskt kunde ha kontakt med omvärlden.
Det knackades på rutan av mer eller mindre desperata människor som ville ringa hem till sina anhöriga för att berätta att de levde. De var bara insöade!
Alltså kan det verkligen inte ha varit så vanligt med mobil vid den tidpunkten!
Självklart lånade jag ut mobilen till de som behövde ringa, trots att jag nästan studsade av stressen för kostnaden  ;-)
Den mobilen slutade sitt liv efter något år genom att jag slog sönder den i ilska!
"Pratade" med ex, och dängde på luren!
Krasch!
Efter det har det blivit en och annan modell, minns när man köpte den första med kamera, den första med radio...
Jag är ingen tekniknörd som behöver det senaste, men måste ju erkänna att utan en smartphone skulle livet numera bli bra besvärligt...
Jag kollar FB, mailen, det är Instagram, Wordfeud, träningsappar, läser dagstidningar och en massa annat fullkomligt livsviktigt!
Förutom att jag naturligtvis använder den även för att pladdra och sladdra i  ;-)
För ett par år sedan sa jag upp min fasta telefon och kör nu endast mobilt, har inte saknat den fasta en endaste gång! 
 
Ibland lär man ju skratta åt eländet när t ex familjen samlats och ALLA sitter och stirrar ner i sina telefoner. Och det piper och blippas oavbrutet!
 
Inte minst är det en trygghet med mobilen, den är med mig överallt!
På promenden, till affären, brevid sängen när jag sover, till badrummet när jag duschar...
Jag vet att skulle jag inte svara om ungarna ringer skulle de efter att ha provat ett par gånger komma över för att se hur det är med mig.
Det känns extra tryggt när man lever ensam!
 
En lustig grej med mågens mobil, som när den ringer säger namnet på den uppringande, och eftersom jag är inlagd i adressboken som "AC1" hörs mobilen alltså säga... ja ni förstår... Aset... 
Vilket mågen tycker är vansinnigt roligt!
 
ja, det var väl mina mobilminnen...
 
Minns faktiskt mitt allra första mobilnummer, trots att det snart är 22 år sedan...
 

Kommentarer

  • Linda säger:

    Ja, pappa hade en sån i bilen... och sen har dom blivit mindre och mindre. Jag har avverkat många mobiler. Inte en enda är utbytt för att den gått sönder - utan för att jag hittat nån ny jag vill ha. Men så kan man ju göra om man inte låst upp sig på abbonemang. Den jag har nu ÄLSKAR jag.

    Svar: Tänk att man ens tyckte att de där klumpedunsarna var bärbara ;-)Hoppas du och de dina får en mysig och skön vinterdag
    Kram!
    Mormor Mu

    2013-01-28 | 18:26:40
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Yvonne säger:

    Hahaha, nä, min första var en liten rosa vikbar sak för kanske...fem år sen? Men nu har jag en smartphone med surf och det är så himla bra! Men en hemtelefon vill jag allt ha också, jag pratar helst inte i mobilen, gillar inte ljudet och så är det mycket dyrare!

    Svar: Vikbar och rosa låter som en riktig sötnos till mobil ;-)Själv har jag tråkigt nog endast haft svarta...
    Varför det egentligen?! Kanske dags för lite färg...
    Önskar dig en mysig tisdag!
    Kram
    Mormor Mu

    2013-01-28 | 20:28:31
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Cicki säger:

    Min första mobil skaffade jag -95. Då kom Nokia med sin första hanterbara version som hette Ringo. Jag har för mig den kostade 500:-. Det var samtidigt som jag blev egen företagare och skulle köra runt i länet. Då kändes det tryggt med en mobil telefon. Jag var glad att jag hade den en gång när jag åkte från Junsele mitt i natten och hade lyckats få en ispropp i bensinen.

    Sedan dess har det varit ett antal telefoner som passerat revy. Nästa ska bli en iPhone har jag bestämt, eftersom jag inte är nöjd med den smarta jag har idag.

    Svar: Konstigt att man minns så pass mycket om just mobiler!Men det är väl det att det ändå är en så viktig sak i vårta liv, inte minst som säkerhet, för när du skrev om dina minnen ang detta mindes jag också när jag arbetade ute i fält och var beroende av mobilen för min säkerhet!
    Ha en skön tisdag!
    Kram
    Mormor Mu

    2013-01-28 | 21:20:44
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.se/
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Så himla bra och vad mycket kul du kommer ihåg.
    Återkommer på onsdag.

    Hälsningar
    Yohanna

    2013-01-28 | 21:36:39
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
  • AnneliH säger:

    Ja, den fasta telefonen används inte så mycket längre, bara då det ringer telefonförsäljare men nu har de även hittat mitt mobil nr. Ha en bra dag.

    Svar: Så var det för mig också, nästan bara telefonförsäljare som ringde...Ha en skön onsdag!
    Mormor Mu

    2013-01-30 | 07:31:09
    Bloggadress: http://www.shaggkvist.se/anneli
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Veckan sammanställning av Real Life är klar. Fortfarande är jag inte säker på om vi blivit mer eller mindre sociala av dessa uppfinningar.
    Men de är väldigt underhållande ;)
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/january/sammanstallning-av-real-life-mobiltelefon-2.html

    Tack som vanligt för att du var med och bidrog till underhållningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    2013-01-31 | 01:11:36
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se

Kommentera inlägget här: