mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Den svarta löparen...

Kategori: Böcker

av Kristina Appelqvist

Det här första boken om universitetsrektorn Emma och
kriminalkommisarien Filip,
jag gjorde tvärtom, läste den andra boken först,
(som det ibland kan bli när man står i kö på böcker på biblioteket...)
Den Som Törstar,
och jag måste säga att även om jag gillade den boken,
gillade jag denna ännu mer!

Men fortfarande tycker jag det är osannolikt att samma personer
ideligen ramlar över lik och blir huvudpersoner i mordutredningar...




Emma Lundgren, ung rektor vid Västgöta Universitet i Skövde,
är alldeles ny på jobbet, när hennes sekreterare Vera Nilsson plötsligt
hittas brutalt mördad.
Mordet väcker stor uppmärksamhet i media eftersom hela
universitetsledningen hör till de misstänkta.
Mystiken tätnar när en schackpjäs från 1300-talet,
som tidigare stulits från utgrävningarna i Varnhem,
dyker upp på ett oväntat ställe.

Med spår och villospår, plus en gryende romans,
blir Den svarta löparen en riktig pusseldeckare i småstadsmiljö,
en spännande berättelse med trådar som sträcker sig långt tillbaka i tiden.
Det är också en berättelse om manligt och kvinnligt och om makt och maktlöshet.

Betyget blir 4,5 av 5 möjliga

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Önskar jag hade mer tid för att läsa men så är det inte. Har flera böcker som ligger på kö och väntar på min tid.

    /P

    2011-03-08 | 18:49:05
    Bloggadress: http://pernillaochpuma.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Den där har jag också läst och jag gillade den. Men som du säger att samma personer ideligen ramlar på mord och andra hemskheter, ja det blir för osannolikt...

    Just nu håller jag på med :Matthandlare Olssons död. Den är bra och spännande, men jag kommer ingen vart. jag somnar ideligen...

    2011-03-08 | 19:04:05
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • soffie säger:

    tack för boktips de böckerna ska jag kolla efter,

    kram

    2011-03-08 | 20:49:27
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Hej!



    Jag vill tacka dig... för att du återuppväckt min längtan att läsa. Just nu mordet i Eiffeltornet...



    Boken du skrev om idag vill jag faktiskt läsa...finns den i pocket?



    Trevlig kväll!



    Kati

    2011-03-08 | 21:04:00
  • Anonym säger:

    Hej!



    Jag vill tacka dig... för att du återuppväckt min längtan att läsa. Just nu mordet i Eiffeltornet...



    Boken du skrev om idag vill jag faktiskt läsa...finns den i pocket?



    Trevlig kväll!



    Kati

    2011-03-08 | 21:04:34
  • Anonym säger:

    Hej!



    Jag vill tacka dig... för att du återuppväckt min längtan att läsa. Just nu mordet i Eiffeltornet...



    Boken du skrev om idag vill jag faktiskt läsa...finns den i pocket?



    Trevlig kväll!



    Kati

    2011-03-08 | 21:05:40
  • Anonym säger:

    Hej!



    Jag vill tacka dig... för att du återuppväckt min längtan att läsa. Just nu mordet i Eiffeltornet...



    Boken du skrev om idag vill jag faktiskt läsa...finns den i pocket?



    Trevlig kväll!



    Kati

    2011-03-08 | 21:07:47
  • Ragnvi säger:

    Morning! Eftersom det nu har passerat några dagar sen vi möttes i bloggen senast så antar jag att du lämnat o hamnat i bingen några gånger till...vilken för övrigt ser jäkligt skön ut! Och som du jobbar därifrån, fniss!

    Inte missade jag Potatishandlaren heller!

    Kramen!

    Ragnvi

    2011-03-09 | 08:02:00
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Alltid bra kolla lästips hos dig!

    Fniss, lite som morden i Midsommer -finns det några levande kvar i byn?!

    2011-03-09 | 12:20:52
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • kaffehörnan säger:

    Ops de var inte alls meningen

    Hoppas du kan förlåta mig

    2011-03-09 | 13:37:33
    Bloggadress: http://www.kaffehornan.se
  • Lejonkvinnan säger:

    Tack för tulpanerna ;)

    Ja du, hade jag inte haft min härliga familj så hade jag inte orkat, barnen ställer alltid upp och Sambon är helt underbar.



    Stor kram

    2011-03-09 | 16:04:00
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: