mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Jag heter inte Miriam...

Kategori: Böcker

 
av Majgull Axelsson
 
 
Majgull Axelsson tar oss med på en omvälvande resa genom krigets Europa och efterkrigstidens Sverige.
Vi får följa en romsk kvinna som antar namnet Miriam och identiteten av en judinna för att överleva i kvinnolägret Ravensbrück där romer stod allra längst ner i rangordningen bland fångarna.

När hon sedan kommer till Sverige med de Vita bussarna behåller hon namnet och gör allt för att dölja sitt förflutna.
Hennes hem och familj är skött till perfektion, hennes utseende är alltid välordnat och hon är korrekt, lugn och välformulerad i allt hon gör.
Men under den perfekta ytan döljer sig den stora hemligheten.

"Tårarna stiger henne i ögonen, hon får blinka några gånger för att driva undan dem, och orden flyger hastigt genom hennes huvud, de där orden hon inte får säga, de där orden hon inte har sagt en enda gång sedan hon kom till Sverige.
- Jag heter inte Miriam."

När familjen samlas runt Miriams säng för att fira hennes 85-årsdag tror de att hon blivit dement.
Varför påstår hon annars att hon inte heter det alla vet att hon faktiskt heter?
Sanningen bakom tatueringen på Miriams arm, om hur hon blev Miriam, börjar så sakta komma fram och det är en helt annan berättelse än familjen väntar sig.
Det är en berättelse om självbedrägeri, skam och utanförskap, om Europas smärtsamma historia, om romers situation och Sverige under efterkrigstiden.
 
En stark berättelse som blir svår att glömma, av mig får den en klar 5:a i betyg av 5 möjliga
 

Kommentarer

  • Cicki säger:

    Jag har lyssnat på den som ljudbok i sommar. Den var helt fantastisk. Det var Katarina Ewerlöf som läste den.

    2014-08-05 | 01:59:20
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.se/
  • mammakero säger:

    Jag känner att jag måste läsa denna bok!

    2014-08-05 | 20:23:24

Kommentera inlägget här: