mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Att det var sååå enkelt

Kategori: Lycka!

att få växter att blomma!!! Det hade jag ingen aaaning om!

Har "hela" livet kämpat, (eller nåja, sanningen att säga hade jag gett upp för läääänge sedan) för att få mina stackars krukväxter att knoppas, och kanske till och med att blomma.

Min mamma, och även min mormor på sin tid, har i smyg ansat min stackars krakar, gett dem en skvätt vatten emellanåt, ibland fömanat mig att SLUTA vattna så mycket,  föreslaget omplantering/ny jord... men allt förgäves!

Hos mig har endast gröna växter haft en rimlig chans!

(inte riktigt sant i och för sig, balkonglådor och urnor utomhus har jag konstigt nog alltid lyckats med... märkligt..)!


Tills nu!!       

Och lösningen heter helt enkelt orkideér!!
Till och med jag kommer ihåg att varje helg bjuda växterna på en tur till köket, där de nästan dränks i ljummet vatten, men bara en liten liten stund..

Och belöningen är enorm!
Rikligt med vita vackra blommor!
Stjälkarna dignar av blomklasar!



Blommorna är glada!
Det finns en blomsterhandlare som kommer bli glad, - för jag ska köpa fler underverk!
Och Yes! JAG är sååå glad!!

Kommentarer

  • Helena säger:

    Jag har nästan bara orkidéer här hemma och de blommar nått otroligt just nu.

    Lättskötta och vackra blommor.

    Kram!

    2009-08-12 | 09:03:14
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • Trolda säger:

    Vad roligt för dig!!! =D orkidéer är vackra blommor och som du säger lätta att sköta. För egen del blir det mycket fetbladsväxter såsom suckulenter o porslinsblommor...också de mycket lättskötta. =D



    Trolda - kramar =D

    2009-08-12 | 10:38:06
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Maria säger:

    Grattis till dig för att du hittat din blomsort :-)



    Ha en fin kväll !

    Kramen

    2009-08-12 | 18:35:53
    Bloggadress: http://www.forsnetblogg.se/Maria
  • Carina säger:

    Oj som är så himla svåra, klarar jag inte alls av men suckulenter verkar vara min grej det!

    Har nyss reserverat Änklingen som jag kan hämta imorgon redan, härligt!

    2009-08-12 | 22:28:14
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Orkideer är inger för mig tyvärr...jag är mer garderobs-blomme-typen ;)

    Du minns rätt ang hundarna vi miste i N...en labbe och en golden på bara några veckor...=(

    Hoppas du också kan ha djur snart igen min vän...KRAM!

    2009-08-12 | 23:00:49

Kommentera inlägget här: