mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Kejsarserien...

Kategori: Böcker

Funderar på att ge mig i kast med 1:a delen av Conn Igguldens Kejsarserie..



Bibliotikarien på Bokbussen har tipsat mig om böckerna,
som blivit stor succé i USA och England.
Får väl se hur väl de faller ut här i Granlo hos mig  ;-)

Jag har iallafall nu lånat de första tre i serien, 
och jag måste börja läsa snart!!
- Om jag ska hinna med innan de ska lämnas åter,
- och innan 4:de delen kommer
"som en bok på bussen" 


Om Roms Portar (1:a delen)

På ett gods utanför Rom växer två pojkar upp. Gajus är son till en nobel men inte speciellt framstående romare. Han och hans fosterbror Marcus är båda begåvade och de kostas på en avancerad fostran, bland annat i stridskonst under en legendarisk gladiator. Tillsammans förbereder de sig för ett liv som krigare och ledare och för alltid väver barndomen deras liv samman. Knappt vuxna hotas deras hem av ett slavuppror och de måste slåss för sina liv. Efter att ha förlorat sin familj flyr de till Rom. De hamnar mitt i en explosiv maktkamp som hotar republikens grundvalar. Gladiatorspel och intriger i senaten, krig i främmande länder och interna politiska konflikter är alla ingredienser i romanen Roms portar som berättar den otroliga historien om mannen som skulle bli den störste romaren av alla: Julius Caesar.

 

CONN IGGULDEN bor i London och har arbetat som lärare innan han blev författare på heltid.

"Kejsaren är fantastisk... det ligger nära till hands att använda ord som briljant, storslaget och hänförande men man gör ändå inte rättvisa åt Igguldens förmåga att ge historien liv..."

LA Times

”Det är en dramatisk historisk roman som får vuxna att vända sida som upphetsade barn.”




Iggulden: Roms Portar
Kejsaren I
Roms portar

 

Iggulden: Kungars död
Kejsaren II
Kungars död
Iggulden: Svärdens fält
Kejsaren III
Svärdens fält
Iggulden: Krigets gudar
Kejsaren IV
Krigets gudar

Kommentarer


Kommentera inlägget här: