mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Håpas du trifs bra i fengelset...

Kategori: Böcker

av Susanna Alakoski




Det gör mer ont när du återuppstår från de döda än när du dör.
Skulle vilja döda dig.
Nu tvingas jag att gå igenom allting en gång till.
Fast baklänges.
Och du svarar inte på brev.
Människor i fängelse svarar inte på brev.

 

Det är anhörigvecka på behandlingshemmet.
Anni är motvilligt där, hos Sami.
Efter alla vändor, löften och återfall har hon inte mycket hopp kvar.
De är syster och bror och delar samma uppväxt - där det aldrig fanns pengar, alltid fanns alkohol.
För Anni har livet ändå ordnat sig bra, med arbete, man och barn.
För Sami har det gått åt helvete. Långa perioder har de ingen kontakt,
men Annis längtan efter att få tillbaka sin bror finns alltid där.

Berättelse är fylld av sorg och vrede, över drogers makt och samhällets utstötningsmekanismer,
men också av styrka, humor och inte minst - kärlek.

Betyget 3,5 av 5 möjliga är vad jag ger


Kommentarer

  • mammakero säger:

    Gör jag dej rädd nu när jag berättar att jag tror på ett liv efter döden? Ja, jag tror att vi återföds och att vi väljer våra liv och de vi lever med i förväg. Det jag läste i början av ditt inlägg, blev solklart för mej, även om jag förstår av fortsättningen att det inte alls var så du menade när du skrev...

    Jag har sagt det förr, du är fantastisk på att uppdatera! Helt underbart att läsa! Tack för att du kommenterar och läser mina inlägg!!!

    2010-04-18 | 21:26:05
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Ja, jag lever precis efter detta tänk jag med! Att lära av vad jag upplever! Min söta farbror lär mej massor! Jag är supertacksam för att han finns! Såna som han behövs!

    2010-04-18 | 21:58:34
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här: