mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Överreagerade jag...

Kategori: Funderingar

och hur skulle du gjort?

När jag i förmiddags kom hem ifrån lite shopping
stod det en
(fel) parkerad bil på vår gård.
Med chauffören på plats... 
(en man i 35-40 års åldern)

Jag stökade och plockade i lägenheten ett bra tag,
sprang
(nåja...) till tvättstugan ett par svängar.
Bilen stod kvar, med chauffören på plats...

Jag städade trapphuset,
och kikade då ut genom fönstret och såg att mannen
satt med en jättekikare med siktet inställt på grannarnas hus...

Jag gick då ut för att speja sopa av snön från bron
(som vi i norr säger, trappan sägs det kanske på andra orter),
då stack han iväg snabbt!
(då hade jag lagt märke till honom i över TVÅ timmar)
Jag registrerade nummerplåten och gick till datorn för att kolla.
Hyrbil.
Lite konstigt tyckte jag allt det var...

Väl uppe i lägenheten började jag vattna blommor,
och ser då bilen, - och mannen med kikaren,
nu parkerad på andra sidan gatan...

Jag ringde tant polisen, hon tyckte det hela var lite väl mysko
och skickade genast en patrull för att kolla lite.
(enligt henne var det inte polisen iallafall som hade spaning på adressen...)
Poliserna som snabbt dök upp talade med mannen som sedan åkte
från platsen...

Alltså, - vad sjutton höll han på med?!

Kan det vara så simpelt att han spionerade på sin otrogna fru?
Eller var det som sonen sa, ett beställningsmord på G  ;-)
(knappast troligt som tur är...)
Försäkringskassan som spejade på någon sjukskriven?
Rekade han inför ett inbrott?
Pedofil på jakt efter barn?
Letade han efter tomten?
Eller...?!
Vem hyr en bil för att sitta på en parkering och glo i timmar? 

Vad gjorde han tror du?
Skulle du ringt polisen?
Överreagerade jag?

Kommentarer

  • Per-Anders säger:

    Vill nog inte påstå att du överreagerade. Jag skulle nog gjort likadant.

    2010-12-03 | 19:57:25
    Bloggadress: http://peranders.blogg.se/
  • ejmis säger:

    Jag skulle ha gjort precis som du!!

    2010-12-03 | 20:23:45
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • Stintan säger:

    Tycker du gjorde helt rätt. vad mysko det lät..

    I morgon åker jag till Gävle och går på vad då ?

    Jovisst, Bo Kaspers... känns fel att inte se dem med dig.

    Kram

    2010-12-03 | 22:07:14
  • soffie säger:

    men guuu va läskigt undra va han gjorde ,tycker det va bra gjort att du ringde polisen,

    kram å ha en goo lördag

    2010-12-04 | 13:16:18
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Hanna säger:

    Jag skulle bli rätt skraj, om någon stod och kikade sådär vid våran gård/gata. Tur att man har rätt bra koll på vilka grannarna känner, fast kommer det någon som man inte riktigt vet vem det är så....Jag skulle nog reagerat som du iallafall.



    Sen så juligt och fint du har fått här på bloggen, gillar skarpt. Nu blev jag ju ännu mer sugen på knäck, så jag ska nog avsluta datasittandet och sätta igång med en sats knäck. Mums.



    Ha en fin helg nu. Kramen.

    2010-12-04 | 13:56:38
    Bloggadress: http://medvetennarvaro.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Hej på dig! Vad fint du gjort i bloggen!

    Tyckte det var bra att du ringde polisen!! Man vet ju aldrig....hoppas du får reda på vad det handlade om också, fast kanske inte troligt?

    Har läst ikapp hos dig...såå mysigt med pepparkaksbak med flera generationer! Och mysa ska du ikväll läste jag hos mig! Själv kokar jag knäck...stånk o pust! Längtar till morgonrocken, fniss!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-12-04 | 15:30:20
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • mammakero säger:

    ÅÅÅ vad julfint du har här!! Gillas jättemycket!!

    Nej, jag tycker INTE att du överreagerade. Du reagerade som en bra medmänniska och granne. Mycket obehagligt med män i hyrbilar och kikare. Mycket lurigt! Bra gjort!

    2010-12-04 | 18:54:58
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • frida säger:

    Jag tycker det va bra att du ringde.

    Igår berättade en kompis om en Bil som brukar stå på olika gator i bredsans och bara spana och där har det nu vare en massa in brott. Hennes Morbror hade inbrott i deras nyrenoverade hus här om dagen. tur i o turen så hade de inte hunne tage dit värdesaker. Men hon berättade oxå om att han en natt vaknat av att någon gjorde något på deras gård och då va det den bilden som brukar stå så och han hade skrike till dom att gå kl va då 3 på natten. Man vet aldrig mkt inbrott just nu. Kanske samma bil som spannar in olika ställen.

    2010-12-04 | 22:06:23
    Bloggadress: http://fridiiishaglund.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Jag tycker du gjorde helt rätt, jag hade absolut gjort likadant. Har du pratat med grannarna som han spanade på?

    2010-12-05 | 00:47:25
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Det lät ju synnerligen märkligt. Tur du hade ögonen med dig.. Klart man undrar och blir orolig.

    Här på landet har vi haft lite bilar som parkerat i närheten av hus (utländsk reg)i ett par omgångar. Vi har spritt det till grannar och snabbt har de fått ögonen på sig och försvunnit. I svamp tider kan det väl vara men NU?!

    2010-12-05 | 16:51:18
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Annica säger:

    Jag skulle gjort precis som du. Och jag undrar över exakt samma frågor. Kan du inte ringa polisen och fråga? ;-) Jag är hur nyfiken som helst!



    Ja.. Jag har lite att läsa igen. Därför dessa sena kommentarer... ;-)

    Kram igen!

    2010-12-11 | 12:30:20
    Bloggadress: http://afroditeskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här: