mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Svinalängorna...

Kategori: Filmer

en film baserad på Susanna Alakoskis roman

Det blev ett biobesök i eftermiddags, och valet föll på det kritikerrosade dramat
som regiserats av Pernilla August...



Lena (Noomi Rapace) och Johan (Ola Rapace) lever ett myspysigt kärnfamiljsliv
med radhus och två söta döttrar när Lena kontaktas av sin mamma från dödsbädden.
Johan tvingar med Lena och familjen till sjukhuset i Skåne för att Lena ska kunna ta
farväl av sin mamma som hon inte sett på flera år.
I tillbakablickar får vi följa Lenas uppväxt med sina finska, invandrade föräldrar
och tragedin som slet dem isär.

Man får följa en ung, oförstörd flicka omgiven av vuxna, trasiga själar vars instabila
känslor till slut går ut över barnen.
Det är jobbigt att titta på men samtidigt finns där även en strimma ihop i form av den
kärlek som kämpar i en långsamt raserande familj.


Nu är det några år sedan jag läste boken, men minns den som svart och
mest bara tragisk och sorglig.
Den finska familjen som flyttar till jobben i Sverige, som bosätter sig i det
nya bostadsområdet som kommer att kallas Svinalängorna.
Alkohol och misshandel blir vardag, och lilla Lena kämpar för att hjälpa sina
föräldrar och sin lillebror. Och för att accepteras i det nya landet...

Filmupplevelsen blir likadan, med otroligt bra skådespelarinsatser,
men absolut ingen feel-good
film!
Några scener är rent vidriga, och jag har en stark obehagskänsla efter filmen...

Trots det, en riktigt riktigt bra film!

Kommentarer

  • Åsa säger:

    Skulle gärna se filmen, men väntar nog tills dem kommer på DVD. På bio ser jag hellre feelgoodfilmer.



    Kram på dej, och Gott Nytt År!!

    2010-12-30 | 20:32:10
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • soffie säger:

    läste boken å tyckte den va så himla sorglig så jag vet inte om jag ska ´se filmen,

    önskar dej ett riktigt gott nytt år min underbare bloggvän

    2010-12-30 | 20:53:09
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Ja det är absolut ingen feel-good film, vissa scener kändes ända in i märgen. Men jag tyckte filmen var bättre än boken, kanske just för att boken bara var mörk. Eller det är så jag minns boken i alla fall. Filmen hade lite hopp, eller ja om man kan säga hopp, du förstår nog hur jag menar.

    Riktigt bra skådespelar insatser var det och P August är en lysande regissör. Men jag är glad att jag såg den med min mamma och att vi gick ut och åt efteråt, vi behövde verkligen prata av oss efter den här filmen. /Kram

    2010-12-31 | 13:12:03
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • sweetmama säger:

    Då är den värd att se. Jag har inte läst boken men det kanske går ändå.



    Gott Nytt År!

    2010-12-31 | 14:43:43
    Bloggadress: http://sweetmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här: