mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Potatisrulle...

Kategori: Mat & Dryck

En lite annorlunda (?) potatisrätt!
Kollade i min gamla receptpärm, och hittade en recept på en Potatisrulle
Det är lite pyssel med att göra den, men den kan förberedas så det bara är gratineringen kvar.

Till 8 pers behövs:
600-700 gr mjölig potatis
1 ägg
1 dl vetemjöl
Salt & peppar
Olivolja
--------------------------------
250 gr spenat, gärna fryst bladspenat
1 msk smör
1 dl riven parmesanost
1 äggula
Salt, vitpeppar & muskot

Tina spenaten och krama ur vätskan, hacka den grovt
Fräs spenaten i smör ca 5 min och blanda sedan i osten, äggulan och kryddor

Skala och koka potatisen, ånga av den
Mosa potatisen och rör i ägget, mjölet och kryddorna
Bred ut potatisdegen på ett smörat bakplåtspapper, fördela spenaten över degen
Rulla ihop degen med hjälp av papperet, och packa in den i papperet
Grädda mitt i ugnen vid 200 gr i ca 25 min
Låt papperet vara kvar medan den kallnar (hit kan rätten förberedas dagen innan)

Skiva rullen i ca 2-3 cm tjocka skivor (skär gärna lite snett så ser det trevligare ut)
Pensla med olivolja (ev smaksatt med riven vitlök) och strö på riven parmesan
Gratinera i ca 4-5 min i 250 gr

Mycket gott till en rejäl köttbit

Kommentarer

  • Emma-Pemma säger:

    Tusen tack för tum-hållningen!! Mötet gick jättebra - erbjuden en tjänst som jag bara vågat drömma om... Känns fantastiskt!!!



    Önskar dig en underbar fredag & härlig helg, om vi inte " hörs " ;))



    Kram.

    2010-01-29 | 13:08:12
    Bloggadress: http://minnietiger.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Det lät ju jättegott! Kul med omväxling ttill potatis/pommes/pasta

    2010-01-29 | 13:27:22
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/

Kommentera inlägget här: