mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Rosario är död...

Kategori: Böcker

av Majgull Axelsson




"En liten flicka dör i ett land långt borta.
Vad angår det oss?
Vad kommer det oss vid?
I synnerhet om det gått mer än två decennier sedan det hände.
Hon hette
Rosario Baluyot.
Jag mötte henne aldrig, ändå följer hon mig ständigt.
Det händer att jag drömmer att hon inte alls är död,
att hon har fått växa sig vuxen och vacker.
I andra drömmar är hon den hon verkligen blev:
en mager unge med gatubarnets torra hud och hårda händer,
en liten flicka med undernäringens svarta streck ristade i ansiktet,
ett döende barn med tovigt hår och vilda ögon.
Då går hon bakom min rygg - inte bara i drömmen utan också om dagarna
- och viskar sina frågor:
Vad var det för värld jag föddes till?
Vad är det att vara människa om det som hände mig får lov att hända?"
Majgull Axelsson

Rosario var bara 11 år när hon dog den 20:e maj 1987.
Hon var gatubarn i Olongapo i Filippinerna,
och föll offer för sexturismens hänsynslösa utnyttjande av barn.
Hennes död var resultatet av en österrikisk läkares sexuella övergrepp.
Majgull Axelsson har rekonstruerat Rosarios korta liv,
vilket hon på ett levande och insiktsfullt sätt beskriver i denna dokumentära roman.
Boken utkom första gången 1989 och är sedan dess ständigt aktuell.


Jag har läst den här starka boken flera gånger, 
varit tvungen lägga undan den en stund mitt i
läsandet för att hämta igen mig något...
Det gör så ont att läsa, hur ont ska det då inte göra att tvingas uppleva?!

Som alla Majgull Axelssons böcker är den fantastiskt bra,
men otroligt smärtsam, och tyvärr en sanning...

Av mig blir betyget 5 av 5 möjliga

 

 

 

Kommentarer

  • Carina säger:

    Såna här böcker klarar jag inte att läsa.....eller kanske jag skulle göra dte nu när jag int elängre arbetar med barn. Försökte mig på pojken som..men kunde inte ta mig genom boken.



    Vi kommer inte åka till Sundsvall i sommar, blir söderut men vi stannar på östkusten i år igen, liksom bästa vädret här :-)

    2010-07-08 | 07:13:21
    Bloggadress: http://skalet2001.blogg.se/
  • Helena säger:

    Den ska jag läsa.

    Min vän Anki som ska med på konserten har nog hundarna i bilen så då brukar hon vilja ta sin bil.

    Vi kan kanske ha det lite öppet.

    Det kan ju vara bra att samåka om det inte finns så mycket parkeringsplatser.

    Kan du inte komma förbi och fika någon dag....alltid så roligt att träffa dig.

    Kram min vän!

    2010-07-08 | 08:42:53
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • britta säger:

    förstår inte varför jag inte läst den boken när jag läst så många andra av henne.

    VARMA kladdiga sommarkramar!

    2010-07-08 | 14:57:37

Kommentera inlägget här: