mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Förklaring...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

på vad jag menar med min smärtskala..
Antagligen känner ni till den, vi är ju tyvärr alltför många som har smärtproblematik!

Min läkare vill att jag använder mig av skalan, likaså när jag var på smärtklinik skulle
den användas flera gånger/dag, vid KBT-behandling körde vi skalan...


Mankoskis smärtskala är en skala graderad 0-10 skapad av Andrea Mankoski


0. Ingen smärta.

1. Mycket obetydlig irritation - enstaka mindre stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.

2. Obetydlig irritation - enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.

3. Smärtan är stark nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (paracetamol, ibuprofen etc) tar bort all smärta.

4. Kan ignoreras om man är ordentligt engagerad i något man gör, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3-4 timmar.

5. Kan inte ignoreras mer än en halvtimme. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3-4 timmar.

6. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, kan bara arbeta korta stunder med ansträngning. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc) dämpar smärtan i 3-4 timmar.

7. Smärtan stör sömnen och gör det mycket svårt att fokusera. Man kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel fungerar bara delvis.

8. Mycket begränsad fysisk aktivitet. Läsning och konversering är möjlig, men med stor ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtupplevelsen.

9. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium.

10. Smärtan leder till medvetslöshet.

OJDÅ! Upptäcker när jag ögnar igenom skalan nu att jag modifierat den lite,
brukar säga att jag ligger på 2-3 bra dagar.
Fel!
Jag ligger på 6-8 i vardagslag.
Och besvärliga dagar 9... som idag, men nu efter 3 Ibumetin + 4 Citodon + 1 av
min långvärkande tablett är jag nere på 6 igen...

Jag har hittat olika tekniker också, medicin naturligtvis, spikmatta, avslappning m m.
När jag är ensam och är på 8-9 blir det även stönande och jämrande...
men man vill ju inte skrämma slag på folk  ;-)
Det är svårt att hålla igen när alla celler i kroppen stormvärker!

Diagnos?! Därom tviste de lärde...
"på grund av svår och långvarig psykisk och fysisk stress har kroppen reagerat med
att stänga av syresättning till muskler och leder med smärta som följd" 
De kallar det också stressallergi och generell stressframkallad myalgi.
(dock inte fibromyalgi)

Positivt är att min mage klarar alla mediciner.
Och huvudet har jag ju sällan ont i, frånsett min Temporalis Arterik, som jag alltså
sällan lider av numera.



Måste erkänna att jag blev lite lessen på ögat nu, kommer inte ihåg när jag
var under en 6:a! Flera år sedan iallafall!
Inser att man vänjer sig vid allt, och ökar toleransen...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: