mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Jungfrukammaren...

Kategori: Böcker

av Andreas Stickler



Ett möte förändrar Frank Askers tillvaro. För att gå vidare tvingas han förlika sej med sin historia. Vägen bär honom från Jungfrukammaren - en vindsvåning i centrala Sundsvall - genom hemstaden Västerås mot den amerikanska Södern.

Om detta handlar JUNGFRUKAMMAREN. Men framför allt är det en bok om tre mäns vänskap och vardag


Utdrag ur boken:
Första gången jag försökte röra vid hennes bröst hade jag ingen aning. Om jag
vetat, hade det gjort någon skillnad? Jag tror inte det. Inte då. Jag hade nog
tittat henne i ögonen, lett brett och fortsatt famla. Det regnade den natten. Ett
ljummet sommarregn. Någon av oss kunde ha sagt något annorlunda. Viskat.
Visat med gester. För tidigt kanske. För spännande.
Vi träffades på krogen. En onsdag kväll i juli nittonhundranittioett. Två
människor i en halvstor stad som inte visste om varandras existens. Kanske
såg vi lika ensamma ut där vi satt vid var sitt tomt bord. Jag har tänkt på det
efteråt, jag har tänkt att jag gärna hade velat titta in, som utomstående, som
ett slags ängel uppe i taket. Sett oss två sitta där vid var sitt bord i den halvmörka
och rökiga lokalen, mitt bland en massa folk som gick omkring.
Människor som pratade, kramades, söp och dansade. Jag ville vara den där
ängeln i taket, den nakna kärleksängeln med sin båge och sina pilar doppade
i kärlekssaft och jag skulle lägga an, sikta noga och träffa henne mitt i bröstet.
Hon skulle resa sig från bordet och gå fram till mitt.

Av mig får boken 4,5 av 5
(har läst den ett par gånger! Och faktiskt är den en av få böcker min son verkligen gillat)

Kommentarer

  • Sofia Werlin - viktminskingsbloggen säger:

    Nu är min tävling i bloggen avslutad. Var det du som vann?

    2010-03-19 | 16:33:02
    Bloggadress: http://sofija.blogg.se/
  • Gabbi säger:

    Ska jag läsa då ;)....



    Ha en underbar helg honey!!!

    Kram

    2010-03-20 | 06:56:00
    Bloggadress: http://gabriellashorna.blogg.se/
  • mo säger:

    Ja boktips är aldrig fel...Måste ju vara bra om du har läst den fler än en gång. Skön Lördagskväll på dig, kram

    2010-03-20 | 14:31:49
    Bloggadress: http://medaljongen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: