mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Bitterljuvt återseende...

Kategori: Sämst just nu

när jag i lördags stötte ihop med en gammal vän och kollega...

Vi har inte setts på säkert 10-15 år,
men för dryga 20 år sedan var vi nära arbetskamrater
som under ganska många år delade både glädje och sorg.

I hans fall var det mycket av den senare delen,
hans sambo var inte
snäll (dagens underdrift) mot honom,
och många var de nätter när min vän gömdes i någons lägenhet
medan vi kamrater ljög oss blå inför hans rasande sambo.
Vi stod ofta som en barriär mellan dom!
Försökte peppa och hjälpa vår vän att bryta upp...
Men när sambon stod där och bad om förlåtelse och bedyrade
att det aldrig skulle hända igen
(SUCK!) försondes de...
Gång på gång...


I lördags stötte vi så ihop nere i stan,
många hårda och långa kramar blev det...
Och det syntes hur otroligt glad han blev över att vi träffades!

Men med en stor tjock klump i halsen insåg jag att min vän
nu var mer eller mindre tandlös, blek, mager och med matt blick.
En liten skruttig bruten farbror!
- Och fortfarande var sambon med!
Han däremot strålade av hälsa, klädd i snygga dyra moderna kläder,
vältränad, solbrun och med kritvitt
(falskt) leende...
Stod där som en Alfahanne och bevakade vad vi pratade om,
svarade i min väns ställe, tog över samtalet...
Ja ni fattar va!? Pösig! Idiot!

Under alla dessa år har det alltså bara fortsatt!?!
Jag vet
(dels av egen erfarenhet) att det inte är så lätt att bryta upp,
inte ens ur ett destruktivt förhållande, men gode Gud, så många år
med fysisk och psykisk misshandel!!??!
Det gör mig så ont!



Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Å fy f*n vad jobbigt och hemskt. Att se men inte kunna göra något, att försöka hjälpa men tyvärr till ingen nytta.



    Svar: Jag lämnar också bara ut sånt på bloggen och fb som jag fått okej:at. Och inte ens allt det heller. Vissa saker skriver man bara inte om liksom. Kram

    2010-10-05 | 13:38:56
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Helene Eriksson säger:

    Hej

    Vet inte om du fortfarande är på jakt efteren "Vänner" hängare...finns på shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2757&grp=105710

    Kram Helene

    2010-10-05 | 15:42:27
  • mammakero säger:

    Så är det. Dessutom har jag läst att det är ÄNNU jobbigare i homoförhållanden... Sedan kan man aldrig hjälpa en annan människa att förändras, för det måste de göra själva, även om man kan finnas där när de väl tagit stegen själva...

    2010-10-05 | 18:43:55
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Helena säger:

    Så hemskt! Vilket liv! Men håller med Mammakero... Förändringen måste komma inifrån den som är drabbad. Man kan inte göra det åt dem. Däremot kan man finnas och stötta när behov finnes.... Men stackars, stackars din vän som lagt så många år på ett destruktivt förhållande...

    Kram Helena

    2010-10-05 | 18:49:26
    Bloggadress: http://bloggarmorsan.blogspot.com
  • Linda säger:

    Ojdå.. han behöver ju hjälp att komma ur det förhållandet. Men hur?

    2010-10-05 | 18:53:16
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Åsa säger:

    Osch, det där går nog aldrig att förstå. Fast jag fattar ju att det inte är så enkelt som det kan verka att lämna, då hade ju ingen i den situationen stannat kvar...



    Kram!

    2010-10-05 | 22:43:34
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/

Kommentera inlägget här: