mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Ursäkta min enorma fräckhet...

Kategori: Bloggande & tävlande

att kalla till ett litet möte så här på helgen...

Men frågan om kommentarer, och svar på kommentarer,
dök upp igår hos en av de bloggar jag följer lite.

Hur gör ni, och hur vill ni ha det med just svar på kommentarer?

Jag svarade att jag brukar gå in på bloggen hos den som
kommenterat och lämna mitt svar där..
Och oftast då inleder med SV;

FEL, FEL, FELl!
(elefanten ska bort...)  ;-)

Jag klickade mig vidare i Bloglandia, följde länkar,
och fick svart på vitt...


Man ska tydligen lämna sitt svar i sin egen blogg,
naturligtvis under just det inlägg som svaret gäller.
(ev kan man även ge en liten hint på kommentatorns blogg
om att svar finns på min blogg... Krångligt om ni frågar mig...)
Allt annat tyder på mer eller mindre dåligt uppförande,
och följer inte etiketten.
(känner att jag blivit tagen i örat)

Dessutom var min svarsmetod något som just äldre,
och speciellt inom blogg.se, ägnade sig åt...

Så min fråga till er är naturligtvis,
- vad tycker ni är det bästa sättet att svara på?
- Går ni in och kollar om ni fått svar på era kommentarer
i de bloggar ni läser?
- Eller räknar ni med att ev svar dyker upp i era egna bloggar?

Och Stintan, Britta, Maddie och Gun m fl,
som inte har egna bloggar,
går ni in och kollar att ni fått svar under er kommentar?
För det är ofta jag känner att jag skulle velat svara er direkt...



Sådär ja, mötets sammankallande har sagt sitt, - för ögonblicket...
Ordet är nu fritt!

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Så trevligt med ett möte så här på lördagen =)

    Jag tillhör den äldre modellen (kanske beror på att jag är äldre)

    -Jag går in på kommentatorns blogg och lämnar mitt svar, det skulle kännas lite bakvänt och svara i min egen!

    -Nä jag går inte in och kollar om jag fått svar i bloggarna jag kommenterat, man kan väl inte hålla reda på alla man besökt och kommenterat.

    - Ja jag räknar faktiskt med ett svar i min egen blogg men om personen lämnar svaret i sin egen blogg så räknar jag med en hint inte bara eventuellt en hint.

    Dom som vill får tycka att jag har dåligt uppförande och inte följer etiketten, jag kommer fortsätta svara på det gammalmodiga viset!!



    Kram Lotta

    2010-10-09 | 13:30:26
    Bloggadress: http://findmyplace.blogg.se/
  • Linda säger:

    Jag tycker man svarar hos den som frågat. Men är det en fråga som fler läsare kan ha gläde av att se svaret på ex. "vilket teckensnitt har du använt på den där bilden" brukar jag svara BÅDE i min blogg - under det inlägg frågan rör - och hos frågaren.



    Personligen tycker jag det är lite jobbigt att leta sig tillbaka till GAMLA inlägg för att få svar på en fråga. När jag kommer tillbaka till bloggen gör jag ju det - oftast - för att läsa det NYA som är skrivit. Inte gå bakåt för att leta svar.



    Men det är min åsikt - och så jag gör

    2010-10-09 | 13:40:29
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu/category/linda-tecknar/
  • Erica Pettersson | HOBBYFOTOGRAF säger:

    Jag tycker att man självklart får svara på kommentarer på det sätt man vill, och på det sätt som känns bäst. Inte ska man behöva känna sig dum om man svarar på det ena eller andra sätter :)



    För mig känns det mest naturligt att svara i egen blogg, eftersom man då kan följa en "konversation" runt ett ämne utan att tappa tråden.

    Jag tycker också det känns som att det är bloggare på just blogg.se som mest använder metoden att svara på andras bloggar. Däremot tycker jag det känns som att det är mest ungdomar/tonåringar som kommenterar på det sättet :) Tycker det oftast känns som att äldre kommenterar "seriösare" (oavsett om man svarar på sin egen eller andras bloggar). Tycker man får en känsla av att många ungdomar inte ens ids läsa blogginlägget, utan bara slänger in ett par ord, typ "Fin blogg. Kolla in min" endast för att "ragga" besökare till sin egen blogg...



    Men som sagt; man ska svara på kommentarer på det sätt som känns bäst för en själv :)



    MVH /Erica

    2010-10-09 | 13:40:43
    Bloggadress: http://pitetjej.webblogg.se/
  • ejmis säger:

    Jag vill gärna ha svaret i min egen blogg och jag lämnar också svaret hos den som ställt frågan.

    Sättet för dom äldre alltså ;)

    2010-10-09 | 15:11:43
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • soffie säger:

    bra möte.

    Jag svarar alltid hos bloggaren och inte i min egen blogg.

    kan ju bli svårt att hitta tillbaka till just det inlägget man frågade nåt i;)

    Hoppas solen varit framme hos dej idag den har varit hos mej å vi har haft 13grader underbart!!!

    kram

    2010-10-09 | 17:05:20
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Helena säger:

    Tack för den fina kommentaren om mitt kort.=)

    I början på nästa vecka är jag upptagen men mot slutet kanske vi kan ta en Birstasväng.

    Ja nu ser du hur jag gör när jag svarar.

    Jag går alltid in i bloggen hos den som frågat.

    De som svarar i sina egna bloggar brukar jag ofta glömma att gå tillbaka till och kolla vad svaret blev om det inte är nått viktigt förstås.

    De som inte har bloggar men jag känner att jag vill svara mailar jag istället.

    Ha en mysig kväll min vän!

    Kram

    2010-10-09 | 19:11:23
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/
  • Lotta säger:

    Nu när jag läser andras åsikter så blir jag lite kluven, självklart är det lättare och följa en konversation om man svarar i bloggen där frågan är ställd mycket bra faktiskt MEN hur ska man komma ihåg vart man har skrivit ett inlägg? får man en hint om det är det ju toppen =)

    ...hmmm jag fortsätter nog på det gamla sättet men ska från och med nu vara lite uppmärksam på att svar kan finnas i bloggen som jag skrivit i.

    Kram

    2010-10-09 | 20:35:42
    Bloggadress: http://findmyplace.blogg.se/
  • Per-Anders säger:

    Jag ser det som naturligt att svara på kommentarer till mina inlägg i min egen blogg. För om man tittar på en rad kommentarer till ett blogginlägg så förväntar man sig att hitta kommentarer till just det inlägget, inte kommentarer till något annat inlägg. En blogg är inte en chatt, typ... Fast å andra sidan ser jag det inte som någon stor fråga. Men det var i alla fall svar på din fråga.

    2010-10-09 | 21:12:16
    Bloggadress: http://peranders.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Jag kör på "det gamla sättet". Förut när jag inte hade en egen blogg gick jag alltid in och kollade för då fanns det ju inget annat val för bloggaren än att svara i sin egna blogg. Dock föredrar jag att svara/få svar i varandras bloggar. Jag komenterar så många bloggar att jag aldrig skulle klara av att hålla koll på alla :)

    2010-10-09 | 21:24:53
    Bloggadress: http://madeofthis.blogg.se/
  • Lillaviola säger:

    Jag har väl egentligen inte funderat,men inser vi närmare eftertanke att jag svarar på en fråga hos bloggaren som har frågat.

    Om frågan är intressant..."Vad tycker du om min blogg" fråga,jag då skippar jag nog att svara.



    Är väl lite upprorisK ;-)



    Kram på dig/ Viola

    2010-10-09 | 22:10:28
    Bloggadress: http://lillaviola.blogg.se/
  • Linda säger:

    Och här kommer då ett svar ;-): Hörn??? ja jösses.. hur ritar jag det??? och Hibiskus... undra villka ungar som inte skulle säga Blomma eller möjligen blomkruka åt det.??? Men en av dom var troligen rätt. Fast jag har ju inte börjat på bilden så jag KAN ju hinna ändra mig. Man vet aldrig...

    2010-10-09 | 23:04:11
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu/category/linda-tecknar/
  • Ragnvi säger:

    Morning! Har du vägarna förbi är du välkommen på kaffe! Jag har många muggar, inte bara koppar, fniss!

    För övrigt blev jag totalt grundlurad igår...fick oväntat besök!

    Kommentarer...svarar/kommenterar aldrig i min egen blogg...om jag frågar nåt i nån annans blogg tycker jag det är lite krångligt att leta reda på i vilket inlägg jag ställde frågan, personen kan ju ha gjort många inlägg efteråt...och frågar nån nåt hos mig besöker jag frågarens blogg o svarar där.

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-10-10 | 08:14:19
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • maria säger:

    jag svarar på det gamla viset..alltså i den som kommenterats blogg...

    Kan inte hålla reda på alla jag skrivit hos och i vilket inlägg så jag kör på den enkla linjen..

    Så får det bli :)

    Varför krångla till det ?



    Ha en härlig söndag !

    Kramen

    2010-10-10 | 11:22:57
    Bloggadress: http://www.forsnetblogg.se/Maria
  • Hanna säger:

    Så här tycker jag: har du ställt en fråga inne hos mig, så svarar jag alltid inne hos dig (eller hos den person som frågar). Ibland både och (beroende på vad det är för fråga). Aldrig att jag bara svarar hos mig. Fast det är ju upp till var och en HUR man vill göra. Att det ska vara emot etiketterna, känns lite löjligt enligt mig. Visst betämmer man själv, hur och vad man gör på sin egen blogg (så länge man inte är elak/skadar andra).



    Det finns väl inga normer och regler på detta, anser jag. Orkar inte folk klicka vidare, för att ta reda på svaret - så är man bekväm av sig. Anser jag. Kanske jag var för ärlig där i mitt svar men det är precis så jag tycker på denna fråga. Jag hoppas ingen tog illa upp.



    Ha en fin söndag nu, och hoppas nästa vecka blir till en belåtenhet. Kramen.

    2010-10-10 | 12:24:09
    Bloggadress: http://medvetennarvaro.blogg.se/
  • ejmis säger:

    God morgon min vän!

    Boka in den 2/11 i kalendern också =)

    Jag och Helena planerar att åka till Gårdsbutiken då och vill såklart att du hänger med.

    KRAM!!!!

    2010-10-10 | 12:34:17
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • Trolda säger:

    Jag gör oftast som DU Mormormu! Får jag en fråga hos MIG av dig, kikar jag in till DIN blogg och svarar - det känns mest relevant och smidigast, gammal som ung! =D



    Trolda - kramar =D

    2010-10-10 | 16:46:42
    Bloggadress: http://trolda.blogg.se/
  • Anki säger:

    Jag förstår ju att även jag tillhör det äldre gardet som svarar i bloggen till den som skrivit frågan. Man kanske inte ens kommer ihåg vart man varit och frågat om man inte sparat adressen ju. Ibland är man ju runt och kollar på alla möjliga bloggar. Så ställer du mig en fråga får du svar i din.



    Ha en skön söndagkväll!

    2010-10-10 | 19:16:59
    Bloggadress: http://anncatrine.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Är väl gammalmodig jag med då?! Tycker bäst om att kika in och lämna svar/kommentar. Hos några har jag ett de svarar på sin egen -men jag är dålig på att kolla upp där. Tycker man har bättre koll på "första sättet"

    2010-10-10 | 19:18:46
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Nej ditt sätt är inte gammeldags, så gör alla tonåringar där ute. Jag tycker man kan göra som man själv vill, inget rätt eller fel finns tycker jag. Klart det kan bli lite knasigt för andra läsare om det helt plötsligt dyker upp ett svar som inte alls har med saken att göra, men det tycker jag man får strunta i. Bättre det än att svara i sin egna blogg och så missar den man svarar svaret bara för att man glömt vart/i vilket inlägg man ställde frågan.

    2010-10-10 | 22:02:30
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Hoppsan, mötet är visst avslutat, men jag skriver ändå!

    Har personen som frågat något en egen blogg och uppgivit den adressen, går jag in på dennes blogg och svarar. Har den ingen blogg eller annat (mailadress) svarar jag på min blogg i samma inlägg som frågan ställdes...

    2010-10-11 | 15:43:29
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Hoppsan, mötet är visst avslutat, men jag skriver ändå!

    Har personen som frågat något en egen blogg och uppgivit den adressen, går jag in på dennes blogg och svarar. Har den ingen blogg eller annat (mailadress) svarar jag på min blogg i samma inlägg som frågan ställdes...

    2010-10-11 | 15:51:12
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Hoppsan, mötet är visst avslutat, men jag skriver ändå!

    Har personen som frågat något en egen blogg och uppgivit den adressen, går jag in på dennes blogg och svarar. Har den ingen blogg eller annat (mailadress) svarar jag på min blogg i samma inlägg som frågan ställdes...

    2010-10-11 | 15:52:40
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/

Kommentera inlägget här: