mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

December...

Kategori: Vardag

är här, - redan...

Lite snö kom i söndags, det var så otroligt vackert med 1-2 dm nysnö,
tyvärr kom plusgrader, blåst, regn och åska
(!) och skrämde bort alltihop...

För mig innebär inte julmånaden speciellt mycket stress.
(numera, även jag har ju haft familj, dagis/skola som ska besökas, jobb att sköta, hus och hem osv osv.
Men nu för tiden har jag bara mig själv, och endast två rum och kök att städa...
Rena semestern tänker säkert en del, - javisst!
Men Gudarna ska veta att jag inte hade klarat av mer numera heller...
Mitt bränsle verkar ha tagit slut, och vete sjutton var man kan tanka upp det...)
Julhelgen tillbringas hos familjen Bus,
och vi har som vanligt delat upp alla inköp och matlagning!
Eftersom vi är ganska många som firar jul tillsammans blir det inte så många rätter
på var och en av oss...
Det lilla som föll på min lott lagar jag nog till dagen före,
förutom senapen som ska kokas någon av de närmsta dagarna för att få rätta stinget...

OM något stressar mig är det isåfall klapparna,
(vill ju så klart det ska passa både mottagarna, - och min plånbok...)
men jag tror jag vet vad jag ska köpa till barnen,
(och jag har ju faktiskt redan börjat med inköpen så smått)
och vi vuxna byter endast en närmast symbolisk klapp för runt en 50-lapp...
(det är riktigt kul att försöka hitta den perfekta klappen för den summan)!

Idag skulle jag och Stora Bus tagit oss till Lilla Bus dagis för årets pepparkaksbak,
tyvärr är jag fortfarande inte frisk,
så det blev istället min mamma som fick förmånen att baka tillsammans med tjejerna!

I övrigt har jag inte så mycket inbokat denna månad
(heller...)
Dottern B fyller år nästa vecka, och det blir så klart kalas,
ett läkarbesök är bokat, och det var inte igår det skedde senast...
Julbord ska intas tillsammans med
Helena, Tossan, Annica och Ejmis,
samma dag ska Ejmis och jag dessutom delta i en soffpanel på Ikea.
(vi båda älskar ju allt med att testa, prova, ha åsikter, - allmänt tycka till)
Luciatåget på Lilla Bus dagis ska beskådas...
En godistillverkningsdag med alla barnbarnen naturligtvis, det är ju tradition!
(godisdagen brukar vi ta en dag då döttrarna är lediga från sina resp jobb och kan julshoppa istället,
medan jag och ungarna ägnar oss åt det väsentliga, - godsakerna...)
Ja, det är väl i stort sett mitt december,
- men först av allt måste jag bli pigg igen!

Och nu.... "trumvirvel"...
Mr December

Kommentarer

  • Linda säger:

    Låter som lagom mycket för att det ska finnas utrymme för en massa spontana infall också. Hoppas på en fin december...

    2011-12-01 | 16:05:43
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
  • Yvonne säger:

    Snö vill jag inte ha! Det räcker med att se lite här ;)

    2011-12-01 | 19:16:03
    Bloggadress: http://www.yvonneeblogg.blogspot.com
  • mammakero säger:

    Det är tråkigt att du inte mår bra. Jag måste säja att jag saknat dina inlägg och dina fina kommentarer. Det låter som en härlig blandning av lagom mycket kul och mindre kul saker, som vanligt...!

    Kram

    2011-12-01 | 19:16:11
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • Lejonkvinnan säger:

    Julklapparna är det som stressar mig mest under december, städa och feja gör jag inte mer än vanligt och maten...det blir vad det blir.



    Saknar snön! Gillar inte regn och storm som det är nu. Sonen pratade om att det skulle bli snö på tisdag, får väl hoppas på det :)



    Mr december var ju riktigt gullig :)



    Kram på dig

    2011-12-02 | 10:09:22
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/
  • Ingrid säger:

    Här har det inte kommit mer än några flyktiga snöflingor än.. Blött och skitigt mest. Men just nu skiner faktiskt solen lite!

    2011-12-04 | 12:56:54
    Bloggadress: http://farmoringrids.blogg.se/

Kommentera inlägget här: