mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Skynda att älska...

Kategori: Böcker

av Alex Schulman




Redan som barn reflekterar Alex över att hans pappa inte kastar
upp honom i luften och busar med honom som kompisarnas pappor gör.
Och som ung vuxen bär han en ständig oro för att pappan ska gå upp mitt
i natten och råka trilla.
Mer än en gång har det hänt att han fått lämna krogkön för att i ilfart åka
hem och hjälpa pappa.
Och istället för att komma hem på den årliga kräftskivan får han och fadern
vänja sig vid att ses på ålderdomshemmet med insmugglade kräftor och whisky.

Allan Schulman gick bort 2003, Alex var då 27 år, Allan 84.
Efter begravningen kämpar Alex med sina egna känslor och han blir en mästare
på att stänga av dem, tills en dag då det inte går att hålla dem tillbaka längre.

I Skynda att älska får läsarna möta en ny sida av Alex Schulman.
Det är ett slående ömsint, vemodigt och kärleksfullt porträtt av en far.
Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av kärlek.

En helt underbar berättelse!

Helt klart en 5:a av 5 möjliga
(kan inte riktigt förstå att jag missade lägga in den under mina boktips när jag läst den,
nu när jag läste Alex:s andra roman dök den här upp i tanken igen)

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Tyvärr har jag väldigt svårt för Alex S, mest för hans mobbing han bedrev över nätet förut, så jag har inte orkat igenom någon av hans böcker. Kanske skulle jag ge dom en chans till, jag får se.

    Men det tar emot, jag gillar inte att man kan mobbas och vara elak på nätet och sen bara försöka dra ett streck över det och säga: ja men det var då, nu är jag så här...

    2011-02-19 | 15:15:46
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Per-Anders säger:

    Jag har inte läst boken, bara ett kort utdrag i Aftonbladet. Alex Schulman är en underskattad skribent och jag tycker faktisk hans bloggande ibland har vissa kvaliteter.

    2011-02-20 | 00:47:18
    Bloggadress: http://peranders.blogg.se/
  • Helena säger:

    Jag gillar inte alls Alex S men jag bara älskar den boken.

    Kram vännen!

    2011-02-20 | 09:35:42
    Bloggadress: http://vildaella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: