mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Flickan under gatan...

Kategori: Böcker

av Roslund & Hellström

Jag trodde jag läst författarduons alla böcker,
men denna pocket hade hamnat längst ner i min bokhylla av någon anledning.

Flickan Under Gatan visar, precis som Odjuret, Box 21 och Tre Sekunder,
på ett stort samhällsengemang från författarnas sida.
(bl a går delar av böckernas överskott till utsatta barn och hemlösa)
Samtliga böcker har fått välförtjänta priser och fina utmärkelser.
(Googlade, och upptäckte nu ännu en bok jag missat, - Edward Finnigans Upprättelse).

Läste boken med en klump i magen,
trodde naivt nog inte att ett land som Sverige har gatubarn!
Åtminstone inte i den omfattningen!
Nu vet jag, tyvärr, bättre...

Det finns tusentals barn och unga som är hemlösa i Sverige.
Många lever med sina hemlösa föräldrar.
(vi minns väl alla Uppdrag Gransknings avslöjande om Louise)
Sedan finns det de som sover på soffor och golv hos vänner eller
tillfälliga vänner.

Och så finns det de andra,
de svenska gatubarnen som inte finns,
inte ens i socialförvaltningens statistik.
(för nog ville man gärna tro att gatubarn, - det är inget som Sverige har,
det finns bara i andra länder...)


"Det värsta är inte att vara hemifrån,
det värsta är att ingen letar efter en"
Micahela 16 år




Det är vinter och kallt. Ewert Grens har trettiotvå olösta fall på sitt bord.
Hans älskade Anni ligger dessutom svårt sjuk.
Men när en död kvinna hittas i en kulvert under S:t Görans sjukhus får
han lägga allt annat åt sidan.

Samtidigt står plötsligt fyrtiotre barn, som talar ett främmande språk,
i polishusets entré.
Ewerts kollega Marianna Hermansson dras in i en uppslitande brottsutredning
som sträcker sig utanför Sveriges gränser.

Två märkliga fall måste lösas.
Och till slut tvingas Ewert Grens och hans kollegor ner under Stockholms gator
för att söka en mördare.
Till en värld där människor lever sina vardagsliv i tunnlarna,
en värld de inte visste existerade.


Jag trodde jag hade hela bilden klar för mig,
bokens sista meningar ändrade på det...


Betyget blir naturligtvis en 5:a av 5 möjliga

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Detta är en mycket bra bok och författar duon skriver på ett bra och fängslande sett. Men jag håller med dig, man läser med en klump i magen och gråten i halsen. Det är hemskt. Att vi har gatubarn visste jag innan men inte att det var i den här omfattningen. Det är så hemskt.



    Och något som gör mig arg är att Sverige slår sig för bröstet och säger att vi är så bra, och hjälper andra länder med pengar för att bekämpa hemlösheten för barn. Men vi/Sverige gör inget för våra egna gatubarn. För dom finns inte sägs det. Dom finns inte i statistiken... Åh detta blir jag tokig på...

    2011-01-31 | 08:15:00
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Alla deras böcker är ju bara såååå bra!

    Hoppas de kommer med en ny snart!

    2011-01-31 | 10:52:17
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Linda säger:

    Lägger till på "att-kolla- närmare-på! listan

    2011-01-31 | 12:29:07
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Lotta säger:

    Tack för alla boktips jag undrar just hur jag ska hinna läsa allt ;-)

    Ha en bra fortsatt måndag

    Kram

    2011-01-31 | 18:48:58
    Bloggadress: http://findmyplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här: