mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Det fjärde offret...

Kategori: Böcker

av Mari Jungstedt
(jaja, jag vet... ännu ett boktips, men min kropp har inte återhämtat sig riktigt efter
Midsommarfirandet, läsning är då ett sätt att återhämta sig,
ett bra alternativ till kroppsliga aktiviteter...
- men snart kommer även "vanliga" inlägg,
bl a fick jag ju ett litet uppdrag av bästaste Ejmis som jag ska ta tag i...)




En stilla sensommarmorgon begås ett väpnat rån mot en värdetransport utanför
Sparbanken i den slumriga idyllen Klintehamn på Gotlands västkust.
Rånarna flyr på motorcykel och tar sin tillflykt till ett ödetorp på landsbygden.
När polisen så småningom letar sig fram till gömstället hittas en av rånarna mördad
och dådet beskrivs i medierna som en ren avrättning.

Till en början koncentreras spaningarna mot Gotlands motorcykelklubbar.
Men det är något som inte stämmer.
Vilka är de två övriga rånarna och har de något att göra med mordet på sin medbrottsling?
Gick något fel vid råntillfället eller finns motivet längre bak i tiden?
Kommissarie Anders Knutas börjar leta efter samband i det förflutna samtidigt som han
försöker hålla tillbaka sina allt starkare känslor för kollegan Karin Jacobsson.
Journalisten Johan Berg dras obevekligt in i ett livsfarligt spel där insatserna blir allt högre.
Och hela tiden finns risken att gärningsmannen slår till igen
- en gärningsman som vet något polisen inte vet.


Jag har aldrig riktigt förstått varför Jungstedt blivit så populär,
har läst samtliga hennes
(nio) böcker men mest bara för att de är lättlästa,
ibland retat mig på både hennes språk och hennes förutsägbara historier.

Hade därför inte några högre förväntningar inför denna bok,
men blev överraskad...
För mig är detta hennes bästa!
Betyget blir därför 4 av 5

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Jag har inte heller förstått hennes storhet riktigt, men ändock läst alla hennes böcker eftersom de är lättlästa. Denna ligger dock och väntar tills jag är färdig med några andra böcker. Kram

    2011-06-28 | 12:11:36
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Linda säger:

    Och jag älskar hennes böcker... tur vi allaär olika

    2011-06-28 | 13:25:15
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • MURVELINA säger:

    För mig är läsvalet rätt enkelt. Läser aldrig- till allas fasa - en deckare.



    Gillar inte genren. De är egentligen rätt lika. Mystiska mord, blod och våld. Det räcker med verklighetens fasor.

    Men jag njuter görna av biografier, sköna romaner av fina författare.

    Men det är ju tjusigt att deckarförfattarna tjänar så stora pengar. Begriper inte läslockelsen...



    Ha det gott i hängmattan - med boken...

    2011-06-28 | 17:47:10
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/gittan
  • Junitjej ♥ säger:

    Jag älskar Jungstedts böcker!! Denna bok var inget undantag!

    2011-08-05 | 10:44:35
    Bloggadress: http://junitjejen.se
  • Anonym säger:

    den verkar bra

    2011-08-05 | 11:02:45
    Bloggadress: http://mynnie.blogg.se/
  • mathilda säger:

    hej hej allt bra med dig?:D

    2011-08-05 | 11:20:07
    Bloggadress: http://mathildamelin.myshowroom.se

Kommentera inlägget här: